مجمع علمای دینی اعلام کرد زنان همانند مردان حق دارند علوم شرعی و عصری را بیاموزند و در جامعه سهیم باشند.

مجمع علمای دینی کشور با انتشار بیانیه‌ای از حکومت سرپرست طالبان خواسته تا دروازه مکاتب دخترانه را به روی دانش آموزان دختر باز کنند.

در بیانیه این مجمع که امروز دوشنبه (22 حمل) منتشر شده، آمده است که زنان در کنار مردان حق دارند که علوم شرعی و عصری را بیاموزند تا به عنوان دانشمند در توسعۀ جامعه سهیم باشند.

بر بنیاد این بیانیه، "با توجه به نصوص شرعی و مطالعۀ میراث بزرگ شرعی ما، چنین مشهود است که زن مومن در کنار مرد کاملاً حق دارد که علوم شرعی و عصری را بیاموزد و به عنوان یک عالم و متعلم از یک‌سو به پیشرفت جامعه کمک کند و از سوی دیگر از فضیلت بزرگ دانش برخوردار شود. به همین دلیل است که ما از حکومت طالبان می‌خواهیم که درهای آموزش را به روی دختران بگشاید و همه موانع را در این زمینه برطرف کند."

در این بیانیه افزوده شده که حکومت طالبان باید یک محیط مساعد را برای آموزش ایجاد کند تا دختران بتوانند با اطمینان کامل و با توجه به "التزام شرعی" آموزش ببینند. آن‌ها همچنین گفتند که باید برای دختران برنامه درسی و محیط ویژه ایجاد شود. 

گفتنی است که ادامه مسدود ماندن مکاتب دختران از سوی طالبان، با واکنش ملی و بین‌المللی مواجه شده است.

اما؛ وزارت معارف طالبان به تازگی گفته که از این بابت زیر فشار قرار دارد و احتمالاً دروازه های مکاتب دخترانه به زودی باز خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.