نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره شاخص بالای محرومیت برخی از استان ها برای دسترسی به پزشک پرداخت.

آقای سید محمد مولوی گفت: از شاخص‌های اساسی که کارآمدی نظام سلامت را تعیین می‌کند میزان دسترسی عادلانه به امکانات بهداشتی درمانی و دسترسی به پزشک است.

آقای مولوی گفت: برخی از استان‌های ما محرومیت بالایی در زمینه دسترسی به پزشک دارند و به عنوان مثال خراسان شمالی دارای شاخص ۴۶ از و خوزستان ضریب ۳۵ محرومیت در دسترسی به امکانات بهداشتی  را دارند.

آقای فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حوزه انتخابی ما کمبود پزشک مخصوصاً پزشک متخصص چندین برابر بیشتر از مراکز استان‌ها است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی چند ماه پیش افزایش ظرفیت بیست درصدی جذب دانشجوی پزشکی مخصوصا در رشته های تخصصی برای مدت زمان پنج سال را مصوب کرد تا به این وسیله مشکل کمبود پزشک در این مناطق حل شود.

این نماینده مجلس اعلام کرد: بیماران زیادی را می‌بینیم که از شهر‌های دور دست مجبورند برای دسترسی به پزشک به تهران بیایند. این نشان دهنده این است که از دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی به دور هستیم و شاخص عدالت در کشور ما خیلی پایین است و از کشور‌های همسایه و عقب هستیم.

آقای مولوی گفت:  درحال حاضر سرانه پزشک در دنیا به ازای هر ده هزار نفر، ۱۳ نفر بوده، ولی برای ما زیر ۱۲ نفر بوده است. حال سوال این است با این وجود چرا باید از کشور‌های همسایه خود مانند سوریه عقب‌تر باشیم، در حوزه دندانپزشکی ضریب برخورداری در کشور سوریه ۷.۵ بوده در حالی که در کشور ما ۴ است. در ارتقا شاخص دسترسی به پزشک کاری در این چند ماه که وزیر شده اید انجام نداده اید. نوبت‌های چند ماه، هزینه‌های زیادی که مردم مناطق محروم باید تقبل کنند تا به پزشک در مراکز استان‌ها دسترسی پیدا کنند، عدم ماندگاری پزشکان در مناطق محروم از جمله مشکلات ما است.  

وزارت بهداشت برای ارائه آیین‌نامه اجرایی افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی تعلل کرده و برای اجرای مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عزمی از خود نشان نمی‌دهد. تبصره ۱ ماده‌واحده افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در مقطع عمومی، مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب (۲۲ دی ۱۴۰۰) تعیین کرده بود آیین‌نامه اجرایی آن توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حداکثر طی یک ماه تدوین و پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو برای اجرا ابلاغ گردد، ولی تاکنون این امر عملیاتی نشده است.

آقای مولوی تاکید کرد: بیماران بسیاری را مشاهده می‌کنیم که به همراه خانواده‌های خود از شهر‌ها و روستا‌های دورافتاده مجبورند با وسیله نقلیه به تهران بیایند و چون به لحاظ مالی متمکن نیستند در اطراف بیمارستان ها، فضای سبز اطراف آن یا در وسیله نقلیه خود مجبور به اسکان می‌شوند.

آقای خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: کمبود پزشکی به ویژه پزشک متخصص، به وجود آمدن بازار انحصاری در ارائه خدمات سلامت به خصوص خدمات تخصصی، کاهش کیفیت خدمات درمانی، افزایش خطا‌های پزشکی بر اثر فشار کاری به روی پزشکان و نبودن نیروی جایگزین و صف‌های طولانی انتظار برای مردم و توزیع نامتوازن پزشک در نقاط مختلف کشور از دیگر مشکلات کمبود پزشک است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار