رئیس کمیسیون خدمات‌ شهری شورای شهر مشهد از دشت قره‎‌قوم ترکمنستان و بیابان‌های مرکزی و غرب کشور به عنوان منشا بروز گرد و غبار در مشهد خبر داد.

حسن کریمدادی گفت: مشهد در مجاورت یکی از کانون‌های بزرگ گرد و غبار و دشت قره‎‌قوم ترکمنستان و بیابان‌های مرکزی و غرب کشور در آسمان مشهد قرار گرفته است و از سویی، گرد و غبار ناشی از غرب و بیابان‌های مرکزی نیز هوای شهر را تهدید می‌کند.

او گفت: این شرایط، امروز بهتر شده و شاخص حدود ۱۱۷ را نشان می‌دهد، ولی در عین حال، معضل و بحران همچنان پابرجاست.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری شورای شهر مشهد گفت: بارندگی در قسمت عمده‌ای از خاورمیانه از جمله ایران، عربستان و عراق کاهش یافته است و دچار تنش آبی هستیم و براساس پیش‌بینی‌ها، در سال آبی پیش رو، ۲۶ درصد کاهش بارندگی را در کشور خواهیم داشت.

کریمدادی گفت: در کوتاه مدت، راهکاری جز مقابله با آلودگی هوا را نداریم، ولی در درازمدت باید به سمت بیابان‌زدایی رفت و تعاملاتی در سطح بین‌المللی داشته باشیم.

او گفت: با توجه به بحران کم‌آبی، کشت غرقابی در مشهد و خراسان رضوی باید متوقف شود، به عنوان مثال هیچ توجیهی ندارد که برای تولید یک کیلو هندوانه، ۳۰ لیتر آب شیرین مصرف شود و این محصول را به کشور‌های دیگر صادر کنیم.

حسن کریمدادی گفت: صیانت از مراتع، جلوگیری از کشت بی‌رویه دیم ازدیگر راهکار‌هایی است که توسط نهاد‌های متولی باید مدنظر قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.