کارشناس مسئول توسعه گلخانه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از آغاز احداث ۵۸ هکتار گلخانه در استان طی پارسال خبر داد.

ایرج بهرامی گفت : در حالیکه پارسال سهمیه ابلاغ شده به استان برای توسعه محیط‌های کشت گلخانه‌ای ۵۰ هکتار بود، توانستیم عملیات احداث ۵۸ هکتار گلخانه را در استان آغاز کنیم.

به گفته کارشناس مسئول توسعه گلخانه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه عمده این پروژه‌ها به طرح‌های تولید سبزی، صیفی و باغات مدرن زیرسایبانی اختصاص پیدا کرده، عملیات ساخت بیشتر این طرح‌ها در سه شهرستان کرمانشاه، اسلام آباد غرب و سرپلذهاب آغاز شده است.

گلخانه‌ها به دلیل طولانی بودن فرآیند ساخت و ساز معمولا از سال اول به بهره برداری نمی‌رسند، شاید حدود ۱۰ هکتار از گلخانه‌هایی که پارسال کار احداث آن‌ها آغاز شده، هم اکنون به مرحله تولید رسیده باشند.

هم اکنون در استان ۵۴ هکتار گلخانه در حال تولید و حدود ۱۰۰ هکتار گلخانه در دست ساخت با پیشرفت‌های فیزیکی بین ۱۰ تا ۹۹ درصد داریم.

سالانه حدود پنج هزار تن انواع محصولات سبزی و صیفی، ۴.۷ میلیون شاخه گل، ۵.۷ میلیون قطعه انواع گل‌های زینتی و گلدانی و ۳۴ میلیون نشاء گوجه فرنگی در گلخانه‌های استان تولید می‌شود.

در تمامی شهرستان‌های استان گلخانه داریم، هرچند بیشترین گلخانه‌ها در شهرستان کرمانشاه احداث شده است.

استان کرمانشاه از حیث برخورداری از گلخانه‌ها جزو استان‌های میانی در کشور است، توسعه گلخانه‌ها در استان در سال‌های اخیر سرعت خوبی گرفته، به نحوی که از نظر شاخص اجرا و برنامه‌ریزی برای توسعه گلخانه‌ها استان پنجم و جزو استان‌های پیشرو در کشور هستیم.

از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه گلخانه‌داری در استان دعوت شد.

ایجاد گلخانه‌ها می‌تواند نقش مهمی در کاهش میزان مصرف آب و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی داشته باشد.

 توسعه گلخانه‌ها می‌تواند نقش مهمی در افزایش میزان تولیدات صادرات محور در استان داشته باشد که با توجه به مرزی بودن استان کرمانشاه و برخورداری از تمامی امکانات ارتباطی زمینی، هوایی و ریلی، سرمایه گذاری در این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز توسعه چشمگیر صادرات محصولات گلخانه‌ای از استان کرمانشاه به خارج از کشور شود.

ایجاد اشتغال پایدار از دیگر مزیت‌های مهم توسعه گلخانه‌ها در استان است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.