رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: هزارو ۱۴۱ هکتار از جنگل ها و مراتع این شهرستان در آتش سوزی های ۲ سال گذشته دچار آسیب جدی شده است.

مجید نظری گفت: این میزان جنگل و  مراتع  مناطق مختلف در ۳۴ فقره آتش سوزی طعمه حریق شده است.

او می گوید: بیشترین وسعت آتش سوزی مربوط به کوه نارک بوده که به دلیل ارتفاع بالا، شیب تند، سخت‌گذر بودن منطقه  و وزش باد پس از ۱۰ شبانه روز تلاش نیروهای  امدادی مهار شد.

نظری گفت: از این میزان آتش سوزی ها ۵۳۵ هکتار پارسال در قالب پنج فقره در مناطق خامی، نارک، آبریگون و کوه پهن رخ داد.

به گفته رئیس منابع طبیعی گچساران، ۲۰۰ کیلومتر آتش بر پارسال در این شهرستان انجام شده که نقش به سزایی در کاهش آتش‌سوزی‌ها داشته است.

او می گوید: پارسال در مهار آتش سوزی ها این اداره ۱۲ هزار بطری آب معدنی و چندین روز وعده غذایی را برای نیروهای مهار آتش تهیه کرد که انتظار می رود دستگاه های اجرایی امسال در زمینه تهیه آب معدنی و وعده های غذایی  با اداره منابع طبیعی گچساران همکاری لازم را داشته باشند.

فرماندار گچساران در این نشست گفت: در برخی مواقع برای مهار آتش سوزی در این شهرستان ها محدودیت هایی در زمینه امکانات وجود دارد.

روانبخش دیهیم می گوید: تمام دستگاه‌های عضو ستاد بحران در زمان آتش سوزی باید از تمام امکانات خود به ویژه مالی کمک کنند.

او با بیان اینکه دستگاه های دمنده جزو اموال منابع طبیعی محسوب می شوند گفت: منابع طبیعی می تواند در قالب  صورت جلسه این دستگاه ها را به دهیاران روستاها جهت عملکرد سریع در مهار آتش سوزی تحویل دهند.

ثبت ۳۸ روز با پدیده ریزگرد گچساران  

رئیس اداره هواشناسی گچساران با بیان اینکه پارسال ۳۸ روز پدیده ریزگرد در این شهرستان ثبت شد گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ روز با پدیده ریزگرد در شهرستان به ثبت رسیده است.

امید حسینی می گوید: بارندگی سال زراعی جاری نسبت به پارسال در این شهرستان ۲۲۹ میلیمتر کاهش داشته است.

او گفت: در سال زراعی گذشته بیش از ۵۹۰ میلیمتر متر بارندگی در گچساران به ثبت رسیده در حالی که در سال زراعی جاری بیش از  ۳۳۲ میلیمتر بوده است.

به گفته بخشدار مرکزی گچساران،   باید برای آمادگی هرچه بیشتر نیرو ها جهت مهار آتش سوزی های شهرستان مانور برگزار شود.

علی محمد آقایی می گوید: در گچساران ۱۰ موکب وجود دارد  که می‌توان از ظرفیت آن ها برای پخت غذا در زمان مهار آتش سوزی ها استفاده کرد.

او با اشاره به اینکه می توان از پتانسیل سپاه و بسیج برای مهار آتش سوزی در روستاها بیشتر استفاده کرد گفت: مردم روستا باید به دستگاه‌های دمنده مجهز شوند زیرا زودتر می‌توانند تا رسیدن نیروها برای مهار آتش‌سوزی اقدامات لازم را انجام را انجام دهند.

شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.