افزایش ۱۴ درصدی ورودی آب به سد‌های استان اردبیل

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: از ابتدای سال آبی ورودی آب به مخزن سد‌های استان نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته است.

رضا غفاری گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون ۱۶۱ میلیون مترمکعب آب به مخزن سد‌های استان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل می‌گوید: حدود ۱۶۱ میلیون مترمکعب از حجم ۴۰۲ میلیونی سد‌های استان پر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

غفاری گفت: علیرغم وجود افزایش ورودی‌ها همچنان کسری مخازن سد‌های بزرگ استان محسوس بوده و این آورد در صورت تداوم تنها بخشی از اختلاف مخازن را می‌تواند جبران کند.

او گفت: در سال گذشته بدلیل خشکسالی به وجود آمده و همچنین بالا رفتن دمای هوا و به تبع آن افزایش مصارف در بخش‌های مختلف، ذخایر آبی استان اردبیل در پشت سد‌ها به حداقل موجود خود رسید و علی رغم بارش‌های اخیر هنوز کسری موجود در پشت سد‌ها جبران نشده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به حجم ذخایر سد‌های ارس و خداآفرین نیز گفت: متاسفانه حجم ذخایر سد‌های مذکور به ترتیب ۹ و ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

غفاری می‌گوید: در حال حاضر ۶۰ درصد از حجم کل سد‌های استان خالی است و باید در مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف توجه ویژه‌ای شود.

او با اشاره به آخرین وضعیت سد یامچی بعنوان مهمترین سد استان اردبیل به دلیل تامین آب شرب مرکز استان نیز گفت: حدود ۳۸ میلیون مترمکعب آب هم اکنون در پشت سد یامچی جمع شده است که نسبت به سال قبل ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: به زارعین بالادست مخازن سد‌ها توصیه می‌شود قبل از شروع فصل بهره برداری از انحراف و برداشت آب مازاد بر حقابه خودداری نمایند تا آبگیری سد‌ها برای جوابگویی به مردم شریف استان انجام گردد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.