معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تشخیص صحیح و به موقع هموفیلی را عاملی مهم و حیاتی در درمان این بیماری دانست و از ارائه خدمات درمانی به ۸۵۳ بیمار مبتلا به اختلال انعقادی در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه خبر داد.

مهرداد شریفی گفت: روز جهانی هموفیلی با هدف افزایش اطلاع رسانی در مورد این بیماری و دیگر اختلال‌های خونریزی نامگذاری شده است و هموفیلی یکی از شناخته شده‌ترین اختلالات خونریزی ژنتیکی است و به دلیل وجود نارسایی در ژن‌ها بروز پیدا می‌کند.

او گفت: شعار امسال روز جهانی این بیماری از سوی فدراسیون جهانی هموفیلی، «دسترسی برای همه» نامگذاری شده است و با توجه به تحقیقات آماری انجام شده در دنیا، برآورد می‌شود که بیش از ۴۰۰ هزار نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند.

شریفی تشخیص صحیح و به موقع هموفیلی را عاملی مهم و حیاتی در درمان این بیماری دانست و گفت: کوفتگی و خونمردگی پی در پی به دنبال ضربات سبک در آغاز خردسالی، خونریزی خود به خودی به ویژه در مفاصل و بافت‌های نرم و تشخیص قطعی هموفیلی با بررسی سطح فاکتور‌های انعقادی خون، از جمله موارد قابل استناد در تشخیص این بیماری است.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: با وجود درمان‌های رایج کنونی، فرد دچار هموفیلی در صورت دسترسی به درمان‌های کافی، باید طول عمری برابر افراد طبیعی جامعه داشته باشد.

او با اعلام اینکه مرکز آموزشی درمانی شهید آیت الله دستغیب (ره) شیراز به عنوان تنها مرکز ارائه دهنده خدمات تخصصی و فوق تخصصی تشخیصی، درمانی و مراقبتی موردنیاز بیماران هموفیلی و سایر اختلالات خونریزی دهنده (انعقادی) فعالیت دارد، گفت: در حال حاضر ۸۵۳ بیمار مبتلا به اختلال انعقادی در این مرکز، خدمات درمانی لازم را دریافت می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از این تعداد حدود ۴۲۸بیمار مبتلا به هموفیلی نوع A، و ۵۹ بیمار هموفیلی نوع B و حدود ۳۶۶ بیمار به سایر اختلالات انعقادی مبتلا هستند.

به گفته معاون درمان دانشگاه پس از شیراز، شهرستان‌های مرودشت، کازرون، داراب و نورآباد بیشترین آمار بیمار مبتلا به اختلال انعقادی ارثی را دارا هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.