رضایی:

نیمی از ظرفیت سد‌های فارس خالی است

معاون استاندار فارس گفت: هم اینک ۹ سد با ظرفیت سه میلیارد متر مکعب آب در استان وجود دارد که در مجموع ۵۰ درصد از ظرفیت آن‌ها خالی است.

محمود رضایی کوچی در نشست‌های خبری مدیران پاسخگو در شیراز گفت: آن میزان آبی هم که در پشت سد‌ها ذخیره است به طور کامل قابل استفاده نیست چرا که بخشی از آن باید برای پایداری سد باقی بماند و مابقی نیز برای آشامیدن، کشاورزی، صنعت و محیط زیست استفاده می‌شود.

او گفت: بخشی از آب آشامیدنی مورد نیاز شهرستان شیراز با جمعیت حدود ۲ میلیون نفر از سد درودزن و بخشی نیز از چاه تامین می‌شود.

به گفته رضایی، فاز نخست خط ۲ انتقال آب از سد درودزن به شیراز که حدود ۳۵ درصد این خط را شامل می‌شود فعال است و مابقی خط نیز طی سه یا چهار ماه آتی به بهره برداری خواهد رسید که با افتتاح کامل آن می‌توان امیدوار بود که تابستان را بدون مشکل خاصی پشت سر بگذاریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: از مجموع آب موجود در استان ۹۰ درصد سهم بخش کشاورزی و محیط زیست و ۱۰ درصد نیز سهم آشامیدن و صنعت است.

رضایی گفت: هم اینک در استان فارس از مجموع حدود ۲ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و ۵۰۰ شهر، حدود ۸۰۰ روستا و ۸۰ شهر به دلیل کاهش ۶۰ درصدی میزان بارش‌ها نسبت به پارسال مستعد تنش آبی هستند.

او گفت: در بحث تامین آب پایدار در استان، یک سری پروژه توسط شرکت آب منطقه‌ای این استان در حال اجرا است که از جمله آبرسانی به ارسنجان، جهرم، خرامه، زرین دشت، فسا، استهبان و شهر قیر در دست انجام است تا آب مورد نیاز آن‌ها به جای چاه از محل سد‌ها تامین شود.

رضایی، در خصوص طرح انتقال آب از دریا به فارس هم گفت: حدود ۴۰۰ میلیون متر معکب در این طرح به استان فارس تخصیص یافته که در فاز نخست حدود ۱۳۵ میلیون متر مکعب به عنوان خط میانی توسط بخش خصوصی در حال اجرا است که عمده آن برای صنعت است و در کنار آن می‌توان برای آشامیدن هم استفاد کرد.

او گفت: در بخش ایجاد تصفیه خانه‌های فاضلاب نیز علاوه بر شیراز و شهر صدرا، در چندین شهر دیگر استان نیز تصفیه خانه فاضلاب ایجاد شده تا آب تصفیه شده پساب فاضلاب جایگزین آب آشامیدنی که در حوزه صنعت در حال استفاده هست شود.

به گفته  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، با توجه به اهمیت موضوع آب، این موضوع اولویت اول نیاز‌های کشور است و در استان فارس نیز بخش عمده‌ای از اعتبارات عمرانی را به این بخش اختصاص داده ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار