فرآیند نامگذاری و انتخاب لوگویی ایدهآل برای کسبوکار، به فکر و ملاحظات زیادی نیاز دارد. نام برند اولین برداشتی را که مشتریان بالقوه از کسبوکار شما میگیرند بهوجود میآورد و میتواند بهراحتی آنها را منصرف یا ترغیب کند. لوگو نیز با ارائه تصویری بصری از کسبوکار شما، بینش بیشتری را در مورد برند شما ارائه میدهد و آن را به بخش مهمی از مواد بازاریابی شما تبدیل میکند.
نکته کلیدی این است که بتوانید نام و لوگویی را پیدا کنید که متناسب با فرهنگ برندتان باشد و در عین حال برای مشتریانتان به سرعت قابل تشخیص و بهیاد ماندنی باشد. به همین علت ۱۰ نکته کلیدی که میتواند برای صاحبان کسبوکار جدید را که بهدنبال تثبیت هویت برند خود هستند راهگشا باشد، بررسی خواهیم کرد.
ابهام و سردرگمی ایجاد نکنید
راز یک نام تجاری خوب این نیست که هر چیزی به ذهنتان میرسد را در آن بگنجانید بلکه در این است که تا میتوانید موارد غیرضروری را از آن حذف کنید. در مورد لوگو نیز هر خط و پیچوتاب اضافهای را که ممکن است باعث سردرگمی یا ابهام شود یا در دیدن آنچه میخواهید نشان دهید دشواری ایجاد کند را از میان بردارید. همین امر در مورد کلمات نام تجاری شما نیز صدق میکند. وقتی صحبت از ایجاد یک برند تجاری به میان میآید، سادگی مهمترین عامل جذابیت خواهد بود. همچنین استفاده از هر رنگی مفهومی را انتقال میدهد که باید در برندسازی حتما به این موارد دقت کنید.
در دنیای دیجیتال جستوجو کنید
وقتی فهرستی از نامهای احتمالی تهیه کردید، همه آنها را در موتورهای جستوجو بررسی کنید. بهطور معمول تعدادی از نامهایی که انتخاب میکنید احتمالا در حال استفاده شدن هستند یا در صنایع غیرمرتبطی رایج شدهاند که استفاده از آنها میتواند به ضرر کسبوکارتان باشد. این کار مانند انتخاب فضای استقرار کسبوکارتان است که بهتر است در محیطی که سایر شرکتها ارتباطی با کسبوکارتان ندارد مستقر نشوید؛ بنابراین پیش از انتخاب لوگو و برند نیز از وضعیت آن در فضای مجازی مطمئن شوید و ببینید که با جستوجوی چنین نامی چه نتایجی بهدست میآید.
طراحی لوگو را به آزادکارهای خبره بسپارید
بهتر است این موضوع را برونسپاری کنید. بپذیرید که این موضوع نیاز به تخصصی فرارتر از شناخت کسبوکارتان دارد. انبوهی از متخصصان طراحی گرافیک وجود دارند که لوگوهای سفارشی متعددی را طراحی میکنند و میتوانید بهصورت آنلاین با آنها ارتباط برقرار کنید و با پرداخت مبلغ قابل قبولی کار طراحی را به آنها بسپارید.
یادتان باشد بهعنوان صاحب کسبوکاری جدید، باید بتوانید زمان خود در جایی متمرکز کنید که نتایج معنیداری به همراه داشته باشد. الزاما اینکه همیشه بخواهید همه کار را خودتان پیش ببرید عملا در دنیای پر شتاب کسبوکارهای امروزی فرصتهای رشد بسیار زیادی را خواهد سوزاند. به همین علت استفاده از ظرفیت بدون مرز افراد آزادکار در این مورد تصمیمی هوشمندانه است.
بودجه و زمانبندی کافی درنظر بگیرید
همیشه به یاد داشته باشید که برند یا نام تجاری بسیار بیشتر از یک نام و لوگو است. هویت برند از هویت بصری یک شرکت گرفته تا نحوه تعامل فروشندگان با مشتریان تا لحن صدایی که در رسانههای اجتماعی و... از آن استفاده میشود، گسترش مییابد.
به همین دلیل باید برندسازی چه برای راهاندازی یک شرکت جدید، چه انجام یک تغییر کامل نام تجاری یا ایجاد تغییرات جزئی در برند، با بودجهای مکفی و جدول زمانی واقعبینانه پیش برود تا بهخوبی تمامی موارد مورد انتظار از برند در آن انعکاس پیدا کند.
طراحی اصولی داشته باشید
رقبا را در ذهن خود محک بزنید و طرحی ایجاد کنید که دقیقا نشاندهنده برند شما باشد. لوگو جدا از رقابت با سایر برندها باید حتما بهگونهای طراحی شود که در ذهن ماندگار شود. طراحی را ساده نگه دارید تا از انعطاف کافی برای به کار بردن در موقعیتهای مختلف از تبلیغات در صفحهنمایش دیجیتال کوچک گرفته تا نمایههای رسانههای اجتماعی تا بیلبوردهای بزرگ بهخوبی قابل استفاده و خوانا باشد.
توفان فکری داشته باشید
به مکانی که در آن احساس خوبی پیدا میکنید بروید، مثلا پارکی که دوست دارید یا گوشهای آفتابی و خاص از اتاقتان، تلفن همراه خود را خاموش کنید، یک دفترچه یادداشت و خودکار بیرون بیاورید (فقط مواردی که برای یادداشت کردن نیاز دارید) و ۳۰ دقیقه تا یک ساعت وقت بگذارید. اگر بتوانید جریان توفان فکری را برای پیدا کردن چند نام احتمالی به راه بیندازید سختترین بخش راهاندازی کسبوکاری جدید را طی کردهاید. حس دلی و درونی شما را به بهترین نام و هویت بصری برای آن هدایت
خواهد کرد.
دامین سایت را فراموش نکنید
در کنار اهمیتی که به انتخاب نام برند و لوگو میدهید، در دنیای کسبوکار امروز آدرس وبگاه و دامین آن نیز ویترین دیگری در کنار نام برند و لوگو برای کسبوکارتان خواهد بود؛ بنابراین سعی کنید تا جایی که میتوانید برای آن هزینه کنید تا گزینه خوب و مناسبی را خریداری کنید و با سایت و دامینی ضعیف کسبوکارتان را از بین نبرید.
بیش از حد به آن فکر نکنید
در نهایت، لوگو و نام برند شما نسبت به ارزش محصول یا خدماتی که ارائه میدهید برای موفقیت بلندمدت شما کمترین اهمیت را خواهد داشت. با این حال، منظور این نیست که به آن اهمیت ندهید؛ اهمیت بدهید، ایدههایی را که دارید با چند متخصص در میان بگذارید، از طراحان بخواهید چند طرح برای لوگوی شرکت برایتان طراحی کنند، اما در آخر در میان این گزینهها سردرگم نشوید؛ یکی از آنها را انتخاب کنید و با آن پیش بروید. خودتان را در دام سردرگمی انتخاب گیر نیندازید.
وابسته به زمان و دوره خاصی نباشد
سعی کنید در انتخاب بهگونهای عمل کنید که نام و لوگوی شما متناسب، متمایز و جاودانه باشد. هنگام نامگذاری شرکت خود، تلفظ و طول آن را در نظر داشته باشید. نامهای طولانی یا دشوار چالشهای بیشماری ایجاد میکنند. آن را مختصر و بهیاد ماندنی کنید. انتخاب لوگو نیز همانطور که ذکر شد باید بهگونهای باشد که قابلیت استفاده در کاربریهای متفاوت را کاملا داشته باشد. در مجموع از پیروی از مد روز و جریانهای موقتی که در جامعه جاری هست در طراحیها بپرهیزید، زیرا پس از مدتی جذابیت برند را کاهش خواهد داد.
نحوه عملکرد اجزای برند را درنظر بگیرید
اجزای برند شما باید با هم کار کنند تا بتوانند بهخوبی داستان کسبوکارتان را بیان کنند، اما در عین حال قرار نیست هر یک از این جزئیات بیانگر کل داستان باشد. خیلی اوقات کارآفرینان و مدیران کسبوکارها دنبال لوگوهایی هستند که گویای همه چیز در مورد برند و کسبوکارشان باشد. اما واقعیت این است که نیازی نیست همه این بار را لوگو یا نام برند به تنهایی به دوش بکشد. نام، لوگو، رنگها، ارزشها، بینش و هویت همگی اجزای کسبوکار شما هستند که قرار است مکمل یکدیگر برای انتقال مفاهیم مورد انتظارتان باشند نه این که تک به تک درنظر گرفته شوند.
منبع: جام جم