در هر کجای دنیا، مسلمانان رسیدن ماه مبارک رمضان را جشن میگیرند. از روز یکشنبه، سوم آوریل، صدها میلیون مسلمان در سراسر جهان ماه رمضان، مقدسترین ماه در تقویم اسلامی را آغاز کردند، اما برای فلسطینیانی که تحت اشغال رژیم صهیونیستی زندگی میکنند، جشن گرفتن این ماه با مشکلات بسیاری همراه است. مسلمانان فلسطین با آزار و اذیت مداوم، حملات و خشونتهای وحشیانه از سوی نظامیان صهیونیست روزهای ماه مبارک رمضان را میگذرانند.
روز جمعه نظامیان صهیونیست با حمله به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی، بیش از ۱۵۰ نفر را زخمی و حدود ۴۰۰ نفر را دستگیر کردند. این حمله با واکنشهای بسیاری همراه بود و جنبشهای فلسطینی و سران برخی کشورهای عربی آن را محکوم کردند. دیروز و امروز نیز پلیس رژیم صهیونیستی به درگیری و تنش در مسجدالاقصی و مناطق اطراف آن ادامه داد که در این درگیریها ۱۷ نفر زخمی و از این تعداد ۵ نفر به بیمارستان منتقل شدند.
در پی افزایش درگیری ها، نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین از فلسطینیها خواست برای دفاع از مسجدالاقصی به طرف این مسجد حرکت و با تنش آفرینی صهیونیست ها مقابله کنند. جوانان فلسطینی نیز از همه مردم این کشور خواستند تا به مسجدالاقصی بروند و تا زمان اتمام آنچه که «اعیاد پسح» نامیده میشود، در این مکان شریف معتکف شوند.
درگیریهای فلسطینیان و نیروهای رژیم صهیونیستی در زمان حساسی رخ داده است. ماه مبارک رمضان امسال مصادف است با عید پسح (یک تعطیلات مهم یک هفتهای یهودیان) هفته مقدس مسیحیان، که در یکشنبه و روز عید پاک به اوج خود میرسد. انتظار میرود این تعطیلات دهها هزار نفر را به شهر قدیمی قدس بیاورد که مکانی مقدس برای هر سه دین است.
از روز سیزدهم تا پانزدهم ماه مبارک رمضان به ایام البیض مشهور است و مسلمانان در این سه روز به مساجد رفته و معتکف میشوند. آغاز یورش نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی با دومین روز ایام البیض همزمان شده بود. در دین یهود نیز از پانزدهم ماه نیسان تا هشت روز بعد، عید پسح نامیده میشود. این عید از دیروز (یکشنبه) آغاز شده و نیروهای اشغالگر قصد دارند به مدت یک هفته به مناسبت عید «پسح» به مسجدالاقصی، قبله نخست مسلمانان تعرض کنند.
صهیونیستها در عید پسح آیینهایی از تورات را انجام میدهند و با آوردن «فطیر عید» به مسجد الاقصی، اقدام به همخوانی بخشهایی از «شموت» یا «سِفر خروج» میکنند که در آن به خروج بنیاسرائیل از مصر پرداخته شده است. همچنین گروهی از کاهنان با لباس سفید «توبه» برای انجام آیینهای تورات در مسجدالاقصی وارد این مکان میشوند.
طبق آموزههای تورات، قربانیهای عید پسح باید در شب این عید سر بریده شوند و خون آنها در نزدیکی قبه سلسله جاری شود. قبهای که صهیونیستها مدعی هستند به منظور پنهان کردن آثار «ذبحگاه توراتی» بنا شده است. احیای آیین قربانی از سوی صهیونیستها برای تمام مسلمانان جهان چالشی بزرگ است که با حمایت مقامات این رژیم انجام میشود.
هر سال نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی در ایام ماه مبارک رمضان با یورش به مسجدالاقصی، قصد بیرون راندن فلسطینیان از این مکان مقدس را دارند. امسال رژیم صهیونیستی اعلام کرد ورود و خروج به مسجدالاقصی را آزادتر میکند، اما با یورش به نمازگزاران در روز جمعه و ادامه درگیری ها، کذب بودن این ادعا برای همگان روشن شد.
آغاز تنش و درگیری بین فلسطینیان و نظامیان رژیم صهیونیستی در ماه مبارک رمضان، مربوط به امسال و سال قبل نیست و هر سال با شروع این ماه و خصوصا روزهای منتهی به روز جهانی قدس، این درگیریها افزایش پیدا میکند و نیروهای رژیم اشغالگر با یورش به مسجدالاقصی روزه داران را دستگیر یا به شهادت میرسانند.
سال گذشته و در ادامه درگیریها بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی، درگیریهای خشونت باری بین فلسطینیان و پلیس این رژیم بر سر حکمی از سوی دادگاه عالی رژیم صهیونیستی درباره بیرون راندن فلسطینیان از شیخ جراح، قدس شرقی درگرفت. این تنشها از تاریخ ششم مه سال ۲۰۲۱ آغاز و ۴ روز بعد به جنگی تمام عیار تبدیل شد. این درگیریها ۱۱ روز ادامه پیدا کرد و ساعت دو بامداد جمعه ۲۱ مه و شلیک حدود ۴۰۰۰ موشک از سوی گروه های مقاومت فلسطینی به سراسر اراضی اشغالی آتش بس اعلام شد. این درگیریها که همزمان با شب قدر در ماه مبارک رمضان و روز پرچم در رژیم صهیونیستی آغاز شده بود، باعث زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر، که اکثر آنان غیرنظامیان فلسطینی بودند، شد.
در ماه رمضان سال ۲۰۱۴، رژیم اشغالگر دویست و هشتاد بمب روی شهر غزه و عمدتاً در مناطق مسکونی فرو ریخت و بیش از پانصد کودک را به شهادت رساند. در تمام ساعات شبانه روز، صدای بمب و موشک موسیقی متن زندگی مردم غزه بود.
از آن زمان، رژیم صهیونیستی به طور پیوسته تمام اشکال عبادت مسلمانان فلسطینی را سرکوب کرده است. سال گذشته، تل آویو نظارت خود را بر فلسطینیها افزایش داد و از سربازان خود خواست فلسطینیها را تحت نظر بگیرند. این سیاست با استقرار سربازان بیشتر در ایستهای بازرسی نظامی و ممانعت از ورود بیدلیل فلسطینیها، استفاده از ایستهای بازرسی نظامی تشدید و مانع از دسترسی فلسطینیان به مسجدالاقصی در ماه رمضان شد. ورود فلسطینیان به این مکان مقدس با محدودیتهایی روبهرو است، اما شهرک نشینان اجازه دارند بدون هیچ محدودیتی به این مکان بروند.
هدف از این خشونتها سخت کردن زندگی فلسطینیها است. حملات شبانه اسرائیل نیز در ماه رمضان هرسال تکرار میشود. نیروهای اشغالگر از سال ۱۹۶۷ حملات شبانه خود به شهرهای فلسطینی را به این امید که خانوادهها را سرگردان کنند یا حرکتهای آنها را برای آزادی از بین ببرند، آغاز کردند. حملات شبانه در ماه رمضان متوقف نمیشود، چه در مسجدالاقصی و چه در مناطق مسکونی.
رژیم صهیونیستی هرسال در آستانه ماه مبارک رمضان اعلام میکند که محدودیتها را کاهش میدهد و این رمضان را رمضان صلح مینامد. امسال هم رژیم صهیونیستی در نامهای از ترکیه، اردن، مصر، قطر، امارات و دولت آمریکا خواست تا برای کاهش تنشها در قدس و کرانه باختری در ماه مبارک رمضان تلاش کنند. رسانههای رژیم صهیونیستی گزارش دادند که این رژیم مدعی شده در صورتیکه فلسطینیان آرامش در ماه رمضان را حفظ کنند به آنها تسهیلاتی از جمله اعطای مجوز کار در فلسطین اشغالی ارائه خواهد کرد. کابینه رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شده که در صورت حفظ آرامش، سن نمازگزارانی که اجازه دارند وارد مسجدالاقصی شوند، کاهش خواهد یافت.
اما حمله روز جمعه نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر به نمازگزاران و معتکفین در مسجدالاقصی نقض ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات این رژیم بوده است. هدف تل آویو از این حملات را میتوان قتل عام فلسطینیان و غصب این کشور دانست. این رژیم قصد دارد با تکرار این حملات و درگیری خصوصا در ماه مبارک رمضان، مردم فلسطین را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد تا زودتر از مقاومت دست بکشند، اما گروه ای مقاومت فلسطینی تاکید کردند که این موضوع خیال خامی است که از زمان اشغال فلسطین تاکنون در سر مقامات صهیونیست است.
گزارش از مائده زمان فشمی