مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه از استفاده ۷۶۰ هزار کرمانشاهی از خدمات تامین اجتماعی خبر داد.

به گفته مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه هم اکنون ۳۹ درصد جمعیت استان کرمانشاه تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که این میزان نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر پایین‌تر است.

اسکندر کاکایی گفت: در حال حاضر ۳۹ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است، متاسفانه این میزان پوشش نسبت به استان‌های دیگر که پوشش بیش از ۷۰ درصدی دارند، پایین‌تر است.

وی پایین بودن پوشش بیمه تامین اجتماعی در استان را متاثر از عوامل متعددی اعلام کرد که بالا بودن نرخ بیکاری، صنعتی نبودن استان، پایین بودن میزان درآمد و... بر آن اثرگذار است.

به گفته کاکایی، بالا بودن ضریب پوشش بیمه تامین اجتماعی بیانگر رفاه اجتماعی در آن جامعه است، امیدواریم با برنامه‌های حمایتی دولت شاهد افزایش ضریب پوشش بیمه در استان باشیم.

کاکایی گفت: در استان نزدیک به ۷۶۰ هزار نفر بیمه شده داریم. اکید کرد: از این تعداد ۲۵۸ هزار نفر بیمه شده اصلی و مابقی بیمه شدگان تبعی هستند.

 تعداد بیمه شدگان اجباری که در کارگاه‌های مشمول قانون کار، فروشگاه‌ها، ادارات طرف قرارداد تامین اجتماعی و ... حضور دارند ۱۵۰ هزار نفر هستند. مابقی بیمه شدگان اصلی نیز در بخش مشاغل آزاد، زنان سرپرست خانوار، کارگران ساختمانی، قالیبافان و... هستند.

به گفته مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه، در حال حاضر ۳۵۰۰ نفر در کرمانشاه بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

کاکایی تعداد مستمری بگیران تامین اجتماعی در استان کرمانشاه را نیز ۶۲ هزار نفر اعلام کرد.

 به گفته کاکایی، ۱۸ هزار کارگاه فعال در استان که طرف قرارداد تامین اجتماعی هستند. سال گذشته بیش از ۶۷ هزار مورد بازدید از کارگاه‌های تحت پوشش تامین اجتماعی صورت گرفته. بسیاری از کارفرمایان لیست بیمه خود را به تامین اجتماعی ارائه می‌دهند، اما برای کارفرمایانی که لیست بیمه ارائه نمی‌دهند مجبور به بازرسی از کارگاه‌ها هستیم تا حق کارگران و بیمه شدگان تضییع نشود.

یکی از بخش‌های طرح فراگیر رفاه اجتماعی "بیمه خانوار ایرانی" است که بر اساس آن تمام افراد بالای ۱۸ سال و زیر ۵۰ سال می‌توانند به صورت مستقل بیمه و از مزایای بازنشستگی، از کار افتادگی و... بهره‌مند شوند.

زنان خانه‌دار و دانشجویان از جمله افرادی هستند که می‌توانند خود را بیمه کنند. نکته مهم اینجا است که اگر خانمی به صورت مستقل بیمه شود و همسر بیمه شده وی نیز فوت کند، در نهایت می‌تواند هر دو حقوق را دریافت کنند و این روند برای فرزندان خانواده به شرط داشتن شرایط هم صدق می‌کند. مثلا دختر مجرد و یا پسر زیر ۱۸ سال می‌توانند علاوه بر حقوق خود از حقوق بازنشستگی پدر فوت شده هم استفاده کنند.

 هدف از این طرح کاهش محرومیت در کشور است. بر اساس طرح بیمه فراگیر سال گذشته ۲۰۰ هزار فرد جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و هدفگذاری برای امسال نیز یک میلیون نفر است.

به گفته کاکایی، سال گذشته در کرمانشاه حدود ۱۸۰۰ زن خانه‌دار بیمه شدند و در سایر بخش‌ها نیز بیمه شده جدید داشتیم.

 اگر صندوق بیمه گذاری ضریب کمتر از شش به یک (شش بیمه شده در برابر یک مستمری بگیر) داشته باشد، مصارف آن از منابعش بالاتر خواهد بود که این عدد برای تامین اجتماعی یک به ۴.۲ است، یعنی مصارف سازمان بالاتر از منابع می‌باشد.

 راهکار برون رفت از این وضعیت افزایش پوشش بیمه و اضافه کردن گروه‌های بیمه‌ای جدید است. طرح بیمه فراگیر کمک شایانی به ارتقا درآمد‌های تامین اجتماعی خواهد کرد.

کاکایی گفت: از سال ۱۳۵۴ دولت متعهد بود سه درصد حق بیمه بیمه شدگان را بپردازد، اما در آن زمان ترکیب جمعیتی متفاوت بود و جمعیت جوان و جویای کار بیشتری نسبت به بازنشستگان داشتیم، اما اکنون که شرایط برعکس شده به حمایت‌های بیشتری از سوی دولت نیاز داریم که این سه درصد ارتقا یابد.

 یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش هزینه‌های تامین اجتماعی می‌شود پرداخت بیمه بیکاری است. برای جلوگیری از افزایش بیمه بیکاری، صیانت از نیروی کار و جلوگیری از ریزش آن‌ها اهمیت بسزایی دارد.

 طی چند وقت اخیر به دلیل شرایط بیماری کرونا بسیاری از مراکز خدماتی دچار رکود شدند و تامین اجتماعی به افراد بیکار شده بیمه بیکاری پرداخت کرد، البته در شرایط حساس و دشوار در کنار مردم بودن از تعهدات تامین اجتماعی است، اما این روند میزان مصارف را افزایش داده است.

کاکایی گفت: امسال هم با توجه به افزایش ۵۷ درصدی دستمزدی که داشتیم، کارفرمایان در پرداخت دستمزد‌ها دچار مشکل شوند و اخراج نیروی کار را شاهد باشیم.

 این امر نیز فشار مضاعفی بلحاظ پرداخت بیمه بیکاری به تامین اجتماعی وارد می‌کند، اظهار کرد: تقاضا داریم دولت بسته‌های حمایتی برای کارفرمایان در نظر بگیرد.

 تامین اجتماعی هم تلاش می‌کند با تقسیط حق بیمه کار فرما و در نظر گرفتن بخشودگی جرائم، کمک حال کارفرمایان باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.