فصل بهار موسم زاد و ولد قوچ اوریال است و زنده گیری بره‌های این گونه جانوری، تبعات ناخوشایندی برای طبیعت و محیط زیست دارد.

این روز‌ها فصل زاد و ولد بزرگترین گونه قوچ ایران به نام قوچ اوریال در منطقه حفاظت شده درمیان - سربیشه است.

گشت‌های بازرسی محیط زیست بیش از همیشه مراقب هستند تا بره‌های تازه متولد شده از مادران خود جدا نشوند.

در این میان زنده گیری بره‌ها چالشی است که محیط زیست و حیات این گونه جانوری را تهدید می‌کند و می‌تواند به حذف بره و مادر از چرخه حیات طبیعی شود.

فراهم کردن محیطی امن برای زندگی حیوانات

یکی از محیط بانان شهرستان سربیشه می‌گوید: در فصل بهار نسبت به لایروبی و پاکسازی آبشخور‌ها اقدام می‌کنیم تا حیوانات بتوانند به راحتی آب بنوشند.

او می‌گوید: در تمام ایام سال منطقه حفاظت شده درمیان – سربیشه محافظت می‌شود و در فصل بهار به دلیل زاد و ولد بیشتر، مراقبت‌ها نیز افزایش می‌یابد.


بیشتر بخوانید


یکی دیگر از محیط بانان در خصوص زنده گیری قوچ اوریال می‌گوید: به دلیل پوشش گیاهی غنی منطقه، امسال زاد و ولد بیشتری داریم و زنده گیری بره‌ها نیز بیشتر مشاهده می‌شود.

او می‌گوید: در برخی از مواقع قوچ مادر در پایین کوه می‌ایستد و منتظر بره هایش می‌شود تا از بالای کوه پایین بیایند و این اتفاق تنها در زمانی رخ می‌دهد که انسان در منطقه حضور نداشته باشد.

مساحت ۵۷ هزار هکتاری منطقه حفاظت شده درمیان - سربیشه 

گرگانی مسئول منطقه حفاظت شده درمیان – سربیشه گفت: این منطقه ۵۷ هزار هکتار مساحت دارد و به طور مستمر پایش و بررسی می‌شود.

او گفت: این منطقه زیستگاه طبیعی قوچ اوریال است که بزرگترین نوع قوچ در ایران شناخته شده است و بهار نیز فصل زاد و ولد آن‌ها است.

گرگانی گفت: مواردی از جمله زنده گیری بره‌های قوچ اوریال در منطقه دیده می‌شود که این موضوع تهدیدی جدی برای حیات وحش است.

مسئول منطقه حفاظت شده درمیان – سربیشه گفت: در صورتی که بره توسط انسان گرفته شود، در اصطلاح بوی انسان را به خود می‌گیرد و به سراغ مادرش نمی‌رود که این موضوع به حذف بره و حتی مادر از چرخه طبیعت می‌انجامد.

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.