این روزها روند کاهشی تعداد دام عشایر در استان ایلام نگران کننده است.

 خشکسالی و نبود مراتع کافی به دلیل تبعات ناشی از آن و از طرفی کمبود نهاد‌ه های دامی شرایط سختی را برای دامداران ایلامی به وجود آورده است.

شرایطی که استاندار ایلام از آن به عنوان بحران نام برده و عنوان داشته است که بحران خشکسالی و سختی تامین مراتع و نهاده دامی برای دامداران ایلامی یک ضرورت است.

بهرام نیا استاندار ایلام گفت:گوشه‌ای از مشکلات حادث شده از خشکسالی مربوط به گذشته است که باید اقدامات لازم جهت عبور از این بحران پیش بینی و پیشگیری می‌شد تا امروز عشایر استان در مضیقه قرار نگیرند.

او خشکسالی کم سابقه در استان را نگران کننده دانست و گفت: امروز کشاورزان و عشایر در وضعیت سختی قرار دارند و دستگاه‌های متولی مکلف هستند بصورت شبانه روز پیگیر مسائل و مشکلات این قشر زحمت کش باشند.

بهرام نیا گفت: در دیدار با مسئولان ارشد کشوری، برای متولیان امر در جهاد کشاورزی، امور عشایری و محیط زیست ضرب الاجل تعیین و تصمیمات بسیار خوبی در جهت رفع مشکلات عشایر از جمله خرید دام‌های مازاد بر طبق قیمت مصوب، چرای قسمتی از دام‌های عشایر در استان کردستان، افزایش سهمیه علوفه و نهاد‌های دامی و ... شکل گرفته شد.

او گفت: مدیران این دستگاه‌ها همین امروز به تهران اعزام شوند و ظرف ۴۸ ساعت نتایج رایزنی‌ها و مصوبات ایجاد شده در مرکز را پیگیری و اعلام نتیجه کنند.

بهرام نیا گفت: با استاندار کردستان صحبت شد تا آن‌ها پذیرای عشایر استان ایلام در آن منطقه به صورت موقت برای چرای دام‌ها باشند که این موضوعات باید توسط دستگاه‌های متولی ذیربط به نتیجه برسد.

رئیس ستاد بحران استان ایلام گفت: وقتی دام‌های عشایر تلف شد، پیگیری دیگر چه فایده‌ای دارد!

فرشاد یاسمی مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: امروز دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ هیاتی از اتحادیه دامداران متحرک به استان ایلام می‌آیند تا دام مازاد عشایر استان را به قیمت متعادل روز خریداری کنند.

او گفت: با اضافه شدن ۲۰۰۰ تن مازاد بر سهمیه نهاده دامی استان (رایزنی هفته گذشته استاندار ایلام با رئیس سازمان امور عشایر کشور) مقرر شد، آن دسته از عشایری که قصد فروش دام مازاد خود را ندارند، به صورت امانی نهاده دامی برای تعلیف دام هایشان تحویل داده شود تا پس از فروش دامهایشان، هزینه آن را تسویه کنند.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: در دیدار روسای سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام و استان کردستان مقرر گردید از ۲۹ فروردین‌ زمینه انتقال دام عشایر برای تعلیف در مراتع استان کردستان که مورد موافقت قرار گرفته است، اجرایی و دام عشایر انتقال داده شوند.

دامداران ایلامی جهت تعلیف احشام خود به کردستان می‌روند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: جلسه‌ای با حضور معاون بهبود تولیدات دامی سازمان، مدیران تابعه سازمان جهاد کشاورزی استان‌های ایلام و کردستان به منظور هماهنگی جهت انتقال دام استان ایلام به استان کردستان برگزار و رایزنی لازم جهت انتقال دام عشایر استان ایلام به کردستان انجام شده است.

آذرنوش عموزاده گفت:در این جلسه ضمن تشریح وضعیت خشکسالی استان ایلام با توجه به کاهش شدید بارندگی و فقر مراتع در استان ایلام و به منظور جلوگیری از تلف شدن سرمایه دامی و مدیریت بحران هماهنگی‌های لازم در خصوص انتقال دام صورت گرفته شد.

منبع: تسنیم

برچسب ها: امور عشایر ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.