آیا «لا اکراه فی الدین» یعنی هرکاری می‌خواهیم انجام دهیم؟ + فیلم

حجت‌الاسلام قرائتی گفت: «لا اکراه فی‌الدین» به این معنی نیست که آزاد باشی و هر کاری که می‌خواهی انجام دهی بلکه این آیه برای عقیده درونی اشخاص است.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی معلم و مفسر قرآن کریم در شانزدهمین قسمت از مجموعه سخن قرآن به شرح لزوم نگاه جامع به موضوعات دینی پرداخت.

در موضوعات دین باید نگاه جامع داشته باشیم، در خانه اگر به اطراف نگاه کنیم فقط اتاق‌ها را می‌بینیم، اما اگر به پشت بام برویم خانه‌های دیگر را هم می‌بینیم. اگر سوار هواپیما شویم همه شهر را می‌بینیم، هر چه پرواز ما بلند‌تر باشد چشم‌انداز هم بیشتر می‌شود.

گاهی شخص یک جمله می‌شنود و می‌گوید: اسلام گفته «لا اکراه فی الدین» یعنی در دین اکراه و اجبار نیست، مردم را آزاد بگذارید. مسئولی در سال‌های اول انقلاب می‌گفت: «لا اکراه فی الدین» یعنی مردم آزاد باشند. در اینجا دین به معنی عقیده است، عقیده با زور نمی‌شود، نمی‌توان با زور به کسی گفت: که باید ایمان داشته باشی، عقیده در قلب است و اینجا اکراه نیست، در عمل است، اگر کسی بیهوده بوق می‌زند و به تذکر هم توجه نمی‌کند می‌توان بوق ماشینش را کند و دور انداخت.

اگر کسی مردم‌آزاری می‌کند باید جلویش را گرفت، نمی‌توان گفت بگذار آزاد باشد. گاهی وقت‌ها کلمات را اشتباه متوجه می‌شویم، آزادی هم معنی دارد، و به این معنی نیست که بگوییم هر وقت هر کسی هر کاری دلش می‌خواهد انجام دهد.

اگر کسی مواد مورد نیاز مردم را احتکار کرده باید ابتدا به او تذکر داد و اگر گوش نداد اموالش باید مصادره شود.

یکی از اصحاب پیامبر (ص) یک درخت در یک باغ داشت، باغ برای کسی دیگر بود، اما او، چون یک درخت در باغش داشت هنگام ورود به باغ نه در می‌زد و نه یا الله می‌گفت، صاحب باغ اعتراض داشت که اینجا خانواده من زندگی می‌کنند و تو نباید اینگونه وارد شوی. او نپذیرفت و می‌گفت: من در باغ تو یک درخت دارم.

صاحب باغ به ناچار شکایت پیش پیامبر (ص) برد. حضرت فرمود: تو درختت را به صاحب باغ بفروش گفت نه، پیامبر گفت: با دو یا چند درخت دیگر عوض کن، باز هم گفت: نه، پیامبر (ص) گفت: من بهشت را برای تو ضمانت می‌کنم، مردم آزاری نکن، باز هم نپذیرفت. حضرت دست آخر به صاحب باغ گفت: درختش را بکن و بیرون بیانداز.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
تمام ادیان الهی از یک خدا و یک منشا آمده اندو هر کسی به دین خود کارش درست است اما خداوند در قران درنهایت یک نام براین همه رسالت ها نهاد و آن اسلام است. پس مسیحی واقعی و یهودی واقعی هم در نزد خدا اسلام دارند. چون خداوند در دین پایانی هیچ کدام از ادیان قبلی را نهی و مردود نکرده است. کلا ادیان در طول هم و تکمیل کننده هم هستند در طول زمان فقط اپشن ها افزایش پیداکرده. بهمین خاطر اسلام تمام قبلی ها را در خود دارد ولی کامل تر و بروز تر. و دین با پذیرش قلبی باید وارد قلب شود و نه با اجبار و شمشیر و ترس از گردن زدن که کار اعراب بود. در ضمن هیچ کس هم حق ندارد بنام دین دنیا و آخرت مردم را خراب کند کاری که مسئولین کشور می کنند. . در ضمن دکان ها نیز که در آن دین می فروشند و راه نان خوری خیلی هاست باید تخته شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
من از حرفت نفهمیدم که خب کدوم طرفی هستی ولی یکم واضح تر صحبت کن و با دورویی پشت کلمات قایم نشو
رک و پوست کنده حرفت رو بزن و با کلمات بازی نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
جواب این کافر رو نده
ارزش جواب دادن هم نداره
Iran (Islamic Republic of)
سردار
۲۱:۲۷ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
دمت گرم که خوب مو شکافی کردی،دیدم یکی دو نفر برات گفتن دورویی یا کافر هستی!!!!! جل الخالق کجای حرفای این بنده خدا (ناشناس13/40) رنگ بوی کافری و دورویی داشت!!!!! بنظرم شما خودتون لایق همچین صفاتی هستید که به زبون آوردید، گفته اسلام کاملترین دینه؛یعنی حتی مسیحی واقعی یا .... اگه واقعاً مجری اوامر خدا باشند در باطن اسلام دارند(تسلیم خدا بودن) واینکه دین رو نباید زوری به گردن ملت انداخت،یا اینکه با دکانهایی که به اسم دین بعضیا درست کردن برخورد شود،اینا کجاش بد بود که شما 2نفر نادان مغرض همچین اوصافی رو به این عزیز فهیم نسبت دادید!!!! نکنه خودتون هم از همون دکانداران دین فروش هستید!!!! والا معنی نداره به حرف حق همچین تهمتهایی زد.تفکر.تفکر.تفکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
چند آیه قرآن کریم :
سوره مبارکه آل عمران آیه ۸۵
وَمَن يَبتَغِ غَيرَ الإِسلامِ دينًا فَلَن يُقبَلَ مِنهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الخاسِرينَ
ترجمه:
و هر کس جز اسلام (و تسلیم در برابر فرمان حق) دین دیگری برای خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد؛ و او در آخرت، از زیانکاران است

سوره آل عمران آیه ۱۹ :
إِنَّ الدّينَ عِندَ اللَّهِ الإِسلامُ
قطعا بدون شک دین مورد پذیرش و کامل نزد خدا اسلام است

سوره شوری آیه 13 :
شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰ

خداوند برای شما دینی قرار داده که قبلا به نوح فرستاد و اکنون بر تو وحی کردیم و به ابراهیم و موسی و عیسی نیز همین آئین (اسلام) را توصیه کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
باید جلوی کسانی که با نگهداشتن سگ و یا پارتی های شبانه باعث برهم زدن آرامش مردم میشود را گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
بنده اصلا خصومتی با شما و دین اسلام ندارم ولی حداقل مثال درست بزنید. مگر ایران زمین باغ پدری شماست ؟ ایران کهن از ابتدا اسلامی نبوده؟ زرتشتی ووو . حداقل مثال جنگ پیامبر با بهودیان را بگو که پیامبر به حضرت علی فرمود اگر دست از خرابکاری برداشتند آزادشان بگذار وگرنه بگو از این دیار بروید بازهم اکر گفتند نه آنگاه گردن همه را بر لب خندق بزن.
الان ما می‌بینیم که دختر فلان ریس جمهور یا فلان وزیر یا فلان مقام سیاسی یا اداری جوری لباس می پوشند که گویی از لاس وگاس آمده اند. حالا چرا اول جلوی این افراد نمی ایستید، چرا اول از خود و دوستانتان شروع نمی کنید؟ والله که شما سر سوزنی خدا را قبول ندارید. رطب خورده کی کند منع رطب منظورم حاج آقا نیست اون مسوولان بی تفاوت هست که هر وقت اراده کنند اقامت ۱۰ کشور اروپایی آمریکایی را دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
کسی از تو نظر نخواست
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۴:۳۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
حرف حق جواب نداره //از کسی که هر دینی میخواد باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
زمانی که کامل ترین دین رو دارید چرا این قدر به دین یهودی تحریف شده فکر می‌کنید؟ خوب ببینید تا بفهمید که فاتحه دین یهود خونده شده
البته این منصور از انگیس پیام می‌فرسته خب علاقه به کفر و بت پرستی و شیطان پرستی داره

آیه 82 سوره : اصلی ترین دشمنان شما که ایمان آوردید کافران و یهودیان هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
سلام ،

آیه مبارکه (لا اکراه فی الدین)یعنی
(لکم دینکم و لی دین )

#اولُ المسلمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
عالی بود همیشه از این نکته ها بگذارید خدا خیرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۱:۴۸ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
{ أَلَمۡ تَكُنۡ ءَایَـٰتِی تُتۡلَىٰ عَلَیۡكُمۡ فَكُنتُم بِهَا تُكَذِّبُونَ (١٠٥) قَالُوا۟ رَبَّنَا غَلَبَتۡ عَلَیۡنَا شِقۡوَتُنَا وَكُنَّا قَوۡمࣰا ضَاۤلِّینَ (١٠٦) رَبَّنَاۤ أَخۡرِجۡنَا مِنۡهَا فَإِنۡ عُدۡنَا فَإِنَّا ظَـٰلِمُونَ (١٠٧) قَالَ ٱخۡسَـُٔوا۟ فِیهَا وَلَا تُكَلِّمُونِ (١٠٨) إِنَّهُۥ كَانَ فَرِیقࣱ مِّنۡ عِبَادِی یَقُولُونَ رَبَّنَاۤ ءَامَنَّا فَٱغۡفِرۡ لَنَا وَٱرۡحَمۡنَا وَأَنتَ خَیۡرُ ٱلرَّ ٰ⁠حِمِینَ (١٠٩) فَٱتَّخَذۡتُمُوهُمۡ سِخۡرِیًّا حَتَّىٰۤ أَنسَوۡكُمۡ ذِكۡرِی وَكُنتُم مِّنۡهُمۡ تَضۡحَكُونَ (١١٠) إِنِّی جَزَیۡتُهُمُ ٱلۡیَوۡمَ بِمَا صَبَرُوۤا۟ أَنَّهُمۡ هُمُ ٱلۡفَاۤىِٕزُونَ (١١١) قَـٰلَ كَمۡ لَبِثۡتُمۡ فِی ٱلۡأَرۡضِ عَدَدَ سِنِینَ (١١٢) قَالُوا۟ لَبِثۡنَا یَوۡمًا أَوۡ بَعۡضَ یَوۡمࣲ فَسۡـَٔلِ ٱلۡعَاۤدِّینَ (١١٣) قَـٰلَ إِن لَّبِثۡتُمۡ إِلَّا قَلِیلࣰاۖ لَّوۡ أَنَّكُمۡ كُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ (١١٤) أَفَحَسِبۡتُمۡ أَنَّمَا خَلَقۡنَـٰكُمۡ عَبَثࣰا وَأَنَّكُمۡ إِلَیۡنَا لَا تُرۡجَعُونَ (١١٥) }
[سُورَةُ المُؤۡمِنُونَ: ١٠٥-١١٥]
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۱:۱۴ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
عالم بی عمل مثل زنبور بی عسل
آخرین اخبار