بازگشت دکترای حرفه‌ای رشته علوم آزمایشگاهی بررسی می‌شود

دبیر شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت:­ با توجه به درخواست‌های مکرر کارشناسان علوم آزمایشگاهی کشور به وزارت بهداشت پیرامون بازگشت دکترای حرفه‌ای رشته علوم آزمایشگاهی، کمیته‌ای برای بررسی و نیاز سنجی این موضوع در نظرگرفته شد.

غلامرضا حسن زاده دبیر شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت: علوم آزمایشگاهی یکی از رشته‌های مهم و پرکاربرد در نظام سلامت که دارای دروس تخصصی است و دانشجویان باید کارآموزی‌های مناسب را داشته باشند تا در عرصه بتوانند نیاز‌های حوزه سلامت را برطرف کنند.

او می‌گوید: این رشته علاوه بر کمک تشخیص به پزشکان، در درمان تاثیرگذار هم می‌تواند موثر باشد. نمونه اهمیت این رشته را در کووید ۱۹ می‌توانیم ببینیم که در توانست در تشخیص بیماری کرونا به کادر درمان کمک کند.

به گفته دبیر شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت، در سال‌های دهه ۶۰ مصوبه‌ای وجود داشت که افراد فارغ التحصیل در کاردانی علوم آزمایشگاهی می‌توانند با یک آزمون مستقیما کارشناسی ارشد و در حقیقت دکترای حرفه‌ای شرکت کنند و تعداد زیادی از افرادی که در مقطع کاردانی بودند طبق این مصوبه موفق به اخذ دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی شدند.

حسن زاده گفت: این برنامه به علت نیاز کشور تا سال ۷۴ ادامه داشت، اما در همان زمان گروه پزشکی شورای برنامه ریزی آموزش پزشکی به این نتیجه رسیدند که مقطع کارشناسی برای این رشته کارآمد‌تر و کم هزینه‌تر از دکترای حرفه‌ای است و به همین جهت پیشنهاد توقف مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای حرفه‌ای داده شد.

او افزود: از سال ۷۴ تا امروز دکترای حرفه‌ای این رشته متوقف شده، اما فارغ‌التحصیلان کارشناسی علوم آزمایشگاهی می‌توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای رشته‌های مرتبط مثل میکروب شناسی و ویروس شناسی و رشته‌های دیگر شرکت کنند و به آزمایشگاه ورود کنند و فعالیت دانشگاهی خود را نیز ادامه دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۰۳:۳۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
امیدواریم فقط در حد حرف نمونه
آخرین اخبار