مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی موافقت کرد

مجلس با ۱۸۹ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع با تحقیق و تفحص از از عملکرد اتاق بازرگانی (اتاق ایران) در ۱۰ سال اخیر موافقت کرد.

«بررسی میزان درآمدها و هزینه های انجام شده در اتاق بازرگانی در ده سال گذشته» و «بررسی موضوع حقوق های نجومی در این اتاق» از محورهای تحقیق و تفحص اعلام شده است.

به علاوه، نمایندگان درخواست کننده تحقیق و تفحص، «بررسی میزان دستیابی به اهداف مصرح قانونی، میزان چابکی سازمانی اتاق بازرگانی، نحوه نظارت اتاق بر عملکرد واحدهای زیرمجموعه استانی و شهرستانی و بررسی خدمات و کیفیت ارائه آن به اعضای اتاق» را از محورهای دیگر این اقدام نظارتی می‌دانند.

دی ماه پارسال فیلمی از رئیس اتاق بازرگانی ایران منتشر شد که آقای شافعی در آن، از «عمق اقتصادی کم نمایندگان» انتقاد کرده بود.

آقای شافعی در این فیلم گفته بود که «عمق نمایندگان مجلس در مسائل اقتصادی خیلی کم است به طوری که آدم از این که این افراد می‌خواهند کشور را اداره کننده درمانده می‌شود. دولت هم خیلی دست کمی از این نمایندگان ندارد.»

پس از انتشار این فیلم، برخی نمایندگان مجلس از گفته‌های رئیس اتاق بازرگانی ایران انتقاد کردند اما آقای شافعی گفت فیلم او تقطیع شده است.

رئیس اتاق بازرگانی گفت این فیلم برای نشست خصوصی او با تعدادی از رؤسای کمیسیون‌های اتاق ایران و برخی از اعضای هیئت رئیسه این نهاد است و در ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شده.

آقای شافعی گفت این فیلم را «افرادی غرض‌ورز از داخل اتاق با مقاصدی خاص» منتشر کرده‌اند که سوءبرداشت‌ها و واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.

بهمن ماه پارسال حجت الاسلام سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس، با انتقاد از اظهار نظر رئیس اتاق بازرگانی، در نشست علنی خواستار  بررسی خارج از نوبت تحقیق و تفحص از این اتاق شد.

او گفت که با در دستور کار قرار گرفتن تقاضای تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی، رئیس این اتاق «مسائلی را به مجلس منتسب کرده تا مجلس را از تحقیق و تفحص منصرف کند یا نتیجه تحقیق و تفحص را تغییر دهد.»

این عضو هیئت رئیسه مجلس گفت که «اتاق بازرگانی ایران بودجه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیاردی دارد و رقم های عجیب و غریب در شرکت بازرگانی ایران رد و بدل می شود.» 

آقای قالیباف در پاسخ به این نماینده گفت که رئیس اتاق بازرگانی گفته‌هایش را تکذیب کرده. او اضافه کرد «نباید این گونه تصور شود که به دلیل این سخنان آنها، تحقیق و تفحص از شرکت بازرگانی خارج از نوبت بررسی می‌شود. تحقیق و تفحص از شرکت بازرگانی مدت زمان زیادی است که در دست بررسی است. طبق روال قانونی با آن برخورد خواهد شد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار