مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از درگیری ۲۴ استان کشور با آفت ملخ مراکشی خبر داد.

سعید معین امروز در نشست هماهنگی مبارزه با آفت ملخ مراکشی استان‌های گیلان، زنجان و قزوین که در رودبار برگزار شد، گفت: ۲۴ استان کشور درگیر مبارزه با آفت ملخ است.

به گفته او، سه اصل مهم در مبارزه با ملخ مراکشی شناسایی کانون‌های اصلی، ردیابی کانون‌ها و مبارزه در کانون‌ها است.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اگر ملخ‌های مراکشی کنترل نشوند تا ۵۰ کیلومتر در سال می‌توانند جابه‌جا شوند از این رو باید در زمان خود مبارزه انجام شود و ۴۰۰ هکتار سمپاشی با ۵ دستگاه در روز قابل قبول نیست.

آقای معین گفت: در هیچ منطقه گیلان به اندازه رودبار ملخ مراکشی وجود ندارد و تراکم ملخ‌ها را قبل از باردار شدنشان باید کاهش داد.

به گفته او، در استان‌های گیلان، قزوین و زنجان ۱۵ روز فرصت داریم تا مبارزه با ملخ مراکشی انجام شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: پارسال در این ۳ استان مبارزه با آفت ملخ مراکشی به موقع انجام شد و به تدریج سطح آلودگی آفت کاهش یافت.

همه ساله بعد از سپری شدن روز‌های سرد زمستان همزمان با گرم شدن هوا ملخ‌های مراکشی تکثیر یافته و به مزارع حمله‌ور می‌شوند.

این ملخ می‌تواند علاوه بر در خطر قرار دادن زندگی گیاهان، حیات جانوری و خصوصا انسانی را نیز تحت تأثیر قرار دهد و تبدیل به یکی از معضلات امنیت غذایی شود.

نشست هماهنگی مبارزه با آفت ملخ مراکشی استان‌های گیلان، زنجان و قزوین

برنامه‌ریزی برای مقابله با آفت ملخ مراکشی در گیلان

معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار گیلان هم در این نشست گفت: برنامه‌ریزی برای پشتیبانی از جهاد کشاورزی در مقابله با آفت ملخ مراکشی در استان انجام شده است.

به گفته عباس صابر، هر ساله پهنه آلودگی ملخ‌های مراکشی در حال افزایش است، تبادل اطلاعات به موقع بین استان‌ها باید صورت بگیرد تا برنامه‌ریزی مناسب برای مقابله انجام شود.

او تأکید کرد: همه دستگاه‌های استان گیلان موظف و مکلف به همکاری و در اختیار گذاشتن امکانات به شهرستان رودبار هستند.

اختصاص اعتبار برای مبارزه با ملخ مراکشی

طهمورث عموپور، سرپرست فرمانداری رودبار نیز گفت: در سفر ریاست جمهوری به گیلان ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با ملخ مراکشی و مگس زیتون اختصاص یافته است.

شهرستان رودبار در ۶۷ کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.