خانه تاریخی «حاج اسماعیل» کازرون در خطر ویرانی + تصاویر

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس گفت: خانه «حاج اسماعیل» یکی از ارزشمندترین و بزرگ‌ترین خانه‌های تاریخی شهرستان کازرون در خطر نابودی قرار گرفته است.

سیاوش آریا می‌گوید: خانه تاریخی نامدار به «حاج اسماعیل» که در زبان مردم کازرون از آن با نام خانه «حاج اسمال» یاد می‌شود با درخواست مالک برای خروج از ثبت ملی از دادگاه و پس از آن کوبیدن خانه و ساخت مجتمع و پاساژ به جای آن، درخطر ویرانی قرار گرفته است.

این خانه مربوط به اوایل دوره قاجاریه که در دو اشکوبه (طبقه) و سه بخش اندرونی، شاه نشین (تالار مرکزی) و بیرونی با مساحتی کمابیش هزار و ۸۵۰ متر مربع برپا شده است.

این خانه تاریخی با شماره ۳۳۴۵۸ در تاریخ ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۰ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است و هرگونه دخل و تصرف و تعرض به آن بر پایه قانون‌های میراث فرهنگی تخلف به شمار می‌آید و جرم است. با این همه، با نگاهی به سرگذشت خانه تاریخی حاج اسماعیل، داستان تکراری و همیشگی ویرانی بنا‌های تاریخی و فرهنگی را گوشزد می‌کند.

خانه تاریخی حاج اسماعیل

او گفت: از این بنای تاریخی فرهنگی، به عنوان بزرگ‌ترین خانه تاریخی کازرون یاد می‌شود و یکی از شاهکار‌های معماری ایرانی به شمار می‌آید.

کنشگر و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس گفت: خانه تاریخی حاج اسماعیل یکی از شاهکار‌های معماری در بافت تاریخی شهرستان کازرون است که باید مسئولان میراث فرهنگی و مدیریت شهری و شهرداری در حفظ و پاسداری آن کوشا باشند و نگذارند یادمان‌های نیاکانی و تکرار ناپذیر گذشتگان که به ثبت ملی نیز رسیده است از صفحه روزگار پاک شود.

او گفت: اهمیت خانه تاریخی حاج اسماعیل از دو جهت تاریخی و معماری است؛ از دید تاریخی پیشینه این عمارت که به دوران پیش از ناصرالدین شاه و مربوط به دهه‌های نخستین قاجار است بسیار دارای اهمیت است.

آریا گفت: از دید معماری نیز کارشناسان معتقدند که این عمارت از نظر مساحت بزرگ با دارا بودن هزار و ۴۰۰ متر زیربنا در دو اشکوبه و همچنین دارا بودن ایوان خانه مرکزی و اتاق‌های پیرامونی فراوان به خوبی توانسته کاربری حاکمیتی خود در بافت تاریخی کازرون را نشان دهد.

به گفته او، این بنا به دلیل دارا بودن ۳ بخش اندرونی، ایوان خانه مرکزی و بیرونی در میان خانه‌های تاریخی کازرون منحصربه فرد به شمار می‌رود.

خانه تاریخی «حاج اسماعیل» در کازرون

کنشگر و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس گفت: همچنین در سال‌های گذشته برخی از افراد ناشناس در‌های چوبی و تاریخی این خانه ملی را ربوده بودند که در خبرگزاری‌ها بازتاب داشته است. از سویی، خبر نابودی و تبدیل این بنای ملی ارزشمند به آپارتمان در سال‌های گذشته بازتابی در رسانه‌ها داشته است.

خانه حاج اسماعیل در کوی بازار کازرون جای دارد و یکی از یگانه‌ترین بنا‌های تاریخی شهر کازرون است.

خانه تاریخی حاج اسمال

خانه حاج اسماعیل در کازرون

خانه حاج اسماعیل در بافت سنتی کوی بازار

خانه تاریخی حاج اسماعیل در کازرون

خانه تاریخی حاج اسمال در کازرون

خانه تاریخی حاج اسماعیل در بافت سنتی بازار در کازرون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.