شی جین پینگ، رییس جمهور چین روز گذشته تاکید کرد تمام کشور‌های جهان باید به نگرانی‌های امنیتی یکدیگر احترام بگذارند.

شی جین پینگ، رییس جمهور چین که در مجمع سالانه کشور‌های آسیایی بوآئو به صورت ویدئو کنفرانس سخنرانی می‌کرد گفت: ما باید به دنبال "یک ابتکار عمل امنیتی جهانی" باشیم. تمام کشور‌های جهان باید به نگرانی‌های امنیتی و حاکمیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند.

شی در این گردهمایی که در جزیره هاینان در جنوب چین برگزار می‌شد عنوان کرد: ما باید از اصل تقسیم ناپذیری امنیت دفاع کنیم. همه کشور‌ها باید در راستای تشکیل یک ساختار امنیتی متعادل، موثر و پایدار حرکت کنند.

روسیه نیز چندی پیش در مذاکرات صلح در مورد اوکراین تاکید کرده بود که هیچ کشوری نمی‌تواند امنیت ملی خود را در راستای ضرر به سایر کشور‌ها تقویت کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این سخنان رییس جمهور چین گفت: پکن تنها سخنان مسکو را عیناً تکرار می‌کند. این مفاهیم همان‌هایی هستند که پوتین مدام بر آن‌ها تاکید دارد.

پرایس بار دیگر تاکید کرد هر گونه همکاری دو جانبه میان روسیه و چین و هر گونه حمایت پکن از سیاست‌های مسکو در اوکراین می‌تواند عواقب شدیدی برای هر دو کشور به همراه داشته باشد.

در بحبوحه درگیری‌های نظامی در اوکراین این روز‌ها به نظر می‌رسد موضوع تایوان نیز به مسئله‌ای پرچالش در روابط خارجی چین و آمریکا تبدیل شده است.

در هفته‌های اخیر آمریکا یک ناو جنگی در آب‌های نزدیک به جزیره تایوان مستقر کرده و مقامات چین هم بار‌ها تاکید کرده اند تایوان بخشی از خاک این کشور است و هر گونه دخالت در امور داخلی آن پیامده‌های شدیدی به همراه خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
البته کشورها اول باید از فتنه گری اجتناب کنن والا هر چی به سرشون بیاد کمشونه
آخرین اخبار