هشدار‌های آتش‌نشانی ایذه در آستانه فصل برداشت محصول

رئیس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ایذه گفت: کشاورزان در آستانه فصل برداشت محصولات خود هشدار‌های این اداره را فراموش نکنند.

احسان احمدپور گفت: آغاز زمان برداشت محصولات زراعی با افزایش دمای هوا همراه می‌شود و این امر مهم همه ساله باعث بروز آتش سوزی در مزارع کشاورزی می‌شود، حادثه‌ای که در دقایق اندک می‌تواند تمان دسترنج کشاورزان را نابود کند.

او می‌گوید: سرعت پیشروی آتش در مزارع گندم و جو موجب ایجاد تفاوت ویژه با سایر آتش سوزی‌ها شده‌است، به دلیل سرعت گسترش آتش، تا زمان رسیدن عوامل آتش نشانی ممکن است کل محصول در هکتار‌ها زمین از بین برود بنابراین لازم است تا کشاورزان در زمان برداشت به نکات ایمنی توجه داشته باشند و با اقدامات پیشگیرانه زیر از وقوع این حواث جلوگیری کنند.

احمدپور گفت: کشاورزان محترم در مزرعه خود چند کپسول اطفای حریق آب و گاز داشته باشند، ضمنا کشاورزان به صورت مشترک مخازن آب قابل حمل با تراکتور داشته باشند تا در صورت بروز حریق، در لحظات اولیه اقدام به خاموش کردن آن نمایند.

رئیس اداره آتش نشانی ایذه می‌گوید: از رهاسازی ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی در زمین‌های کشاورزی خودداری شود، رانندگان محترم نیز هنگام عبور از جاده‌های بین روستایی از پرتاب کردن ته سیگار به بیرون از خودرو خودداری نمایند.

این مقام مسئول گفت: کشاورزان از آتش زدن باقی مانده محصولات کشاورزی (کاه و کلش) خودداری نمایند، زیرا در برخی موارد حریق به زمین‌های اطراف سرایت کرده و باعث سوختن محصولات کشاورزی دیگر کشاورزان و حتی گا‌ها باغات و گلخانه‌های اطراف شده است.

او می‌گوید: رانندگان کمباین در زمان برداشت محصولات کشاورزی از استعمال دخانیات در مزارع جدا خودداری نمایند و از آنجایی که برخی از خطوط انتقال برق از زمین‌های کشاورزی عبور می‌کند، در برخی مناطق ارتفاع کابل‌های برق پایین است بنابراین رانندگان کمباین باید احتیاط لازم را هنگام عبور از زیر این خطوط داشته باشند.

احمدپور گفت: از ورود خودرو‌ها به درون مزارع خودداری شود، زیرا اگزوز خودرو داغ بوده و در اثر برخورد با محصولات کشاورزی امکان ایجاد حریق وجود دارد.

رئیس اداره آتش نشانی با بیان اینکه سالانه بیشتر از ۳۰۰ مورد حریق مزارع کشاورزی رخ می‌دهد که نه تنها ضرر زیادی به کشاورزان وارد می‌کنند بلکه خسارات چند صد میلیونی نیز به خودرو‌های آتش نشانی وارد می‌کند، گفت: با توجه به افزایش جمعیت روستا‌ها و افزایش حوادث دهیاران و بخشداران در صورت امکان نسبت به تهیه لوازم ایمنی و آتش نشانی اقدام نمایند.

برچسب ها: آتش سوزی ، اطفای حریق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.