سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: سفارت افغانستان در تهران برای رسیدگی به امور شهروندان خود به تعداد زیادی کارمند نیاز دارد و ما باید کمک کنیم فعالیت های آن متوقف نشود.

برخی منابع خبری از ورود یک دیپلمات دولت طالبان به تهران برای فعالیت در سفارت افغانستان خبر داده اند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در توضیح گزارش‌ها مبنی بر پذیرش حداقل یک دیپلمات طالبان در سفارت افغانستان در تهران گفته است که رفت و آمد دیپلمات‌ها میان دو کشور بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی امری عادی است و ربطی به شناسایی هیات حاکمه جدید افغانستان و موضوعات دیگر ندارد.

خطیب زاده گفت که سفارت افغانستان در ایران به دلیل حضور میلیون ها مهاجر ماهانه پذیرای ده ها هزار مراجعه کننده است، این یعنی این سفارت برای رسیدگی به امور شهروندان خود به تعداد زیادی کارمند نیاز دارد، به خصوص در بخش کنسولی و ما باید کمک کنیم فعالیت های این بخش در سفارت افغانستان در تهران متوقف نشود.

تاکنون کشورهای پاکستان، روسیه، چین، ترکمنستان و ازبکستان نیز دیپلمات‌های طالبان را پذیرفته‌اند، اما هیچکدام از این کشورها دولت کابل را به رسمیت نشناخته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره اختلاف مرزی اخیر بین افغانستان و ایران هم گفته است: «مرزداران ایران در مرز با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و نااشنایی احتمالی برخی ماموران مرزی طالبان تا امروز با خویشتن داری برخورد کرده اند.»

او تاکید کرده که تکرار این اختلافات و مشکلات مرزی، جای نگرانی دارد. خطیب‌زاده گفته است: ضمن اینکه مرزداران ما ماموریت دارند با هرگونه ورود غیرقانونی به ایران جلوگیری کنند، ما آمادگی آموزش های لازم را در خصوص رفتار حرفه ای در مرزها به نیروهای مرزی طالبان داریم.

او ابراز امیدواریی کرده است که این خویشتن داری نیروهای مرزی ایران، موجب سوء برداشت طرف مقابل نشده باشد.

اخیرا تلاش طالبان برای احداث یک جاده در منطقه مرزی با مخالفت مرزبانان ایرانی مواجه شد و پس از این رویداد، طالبان در اقدامی غیرحرفه‌ای پنج مرزبان ایرانی را برای ساعاتی بازداشت کردند و تنش در مرز اسلام قلعه افزایش یافت. این رویداد اما در نهایت با رایزنی کمیسیون مشترک حل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار