کشتی‌های نظامی ناتو برای برگزاری یک مانور نظامی همراه با فنلاند وارد آب‌های این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سه کشتی جنگی ناتو روز دوشنبه وارد بندر تورکو واقع در جنوب غرب فنلاند شدند تا همراه با ناوگان فنلاند مانور تمرینی برگزار کنند.

هلسینکی احتمال پیوستن به ناتو را در بحبوحه تنش با روسیه بر سراوکراین مطرح کرده است. دو کشتی مین روب و مین گذار از لتونی همراه با دو کشتی مین روب فنلاند تمرین خواهند کرد. این مانور دو روزه قرار است ۲۸ آوریل شروع شود و هدف آن آماده سازی کشتی‌های فنلاند برای شرکت در نیروی واکنش ناتو در سال ۲۰۲۲ و تمرکز بر اقدامات ضد مین و کار در یک چارچوب چند ملیتی خواهد بود.

نخست وزیر فنلاند سیزدهم آوریل تایید کرده بود کشورش چند هفته آینده درباره اینکه به ناتو ملحق می‌شود یا نه تصمیم گیری خواهد کرد و این واکنش تند روسیه را در پی داشت. فنلاند و سوئد شرکای نزدیک ناتو هستند، اما از عضویت در این سازمان که سی عضو دارد و در سال ۱۹۴۹ برای مقابله با شوروی سابق در جنگ سرد تشکیل شد خودداری کرده اند.

نخست وزیر فنلاند اعلام کرد گزینه عضویت در ناتو باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد، اما اینکه بعد از اشغال اوکراین توسط روسیه همه چیز تغییر کرده است. فنلاند یک هزار و سیصد کیلومتر مرز زمینی با روسیه دارد.

پارلمان فنلاند روز چهارشنبه بحث در مورد پیوستن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو را آغاز کرد. بنا به گزارش رسانه‌های فنلاند، حدود دو سوم از جمعیت ۵.۵ میلیون نفری فنلاند در حال حاضر طرفدار عضویت کشورشان در ناتو هستند که این میزان سه برابر شمار موافقان پیوستن به ناتو پیش از جنگ اوکراین است.

مسکو بارها مخالفت خود را با پیوستن فنلاند به ناتو اعلام کرده است. روسیه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با فنلاند دارد. بنابراین اگر هلسینکی به ناتو بپیوندد، مرزهای زمینی بین کشورهای عضو ناتو و روسیه دو برابر شده و به ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار