تالاب صالحیه، لبخند تلخ حیات وحش به زندگی

تالاب صالحیه به عنوان تنها تالاب البرز در سایه بی توجهی بشر و همت نه چندان بلند برخی مسئولان رفته رفته به سرای بی کسی حیات وحش تبدیل می‌شود.

آقای احمدنژاد گفت: تالاب صالحیه واقع در روستای صالحیه در نظرآباد البرز تنها تالاب این استان است که آب ورودی به آن از سمت رودخانه کردان سرریز می‌شود.

او گفت: این تالاب از سال ۹۴ بعد از گذشت چندین دهه، آبگیری و احیاء شد، وسعت این تالاب با احتساب زمین‌های باتلاقی پیرامونی بیش از ۱۰ هزار هکتار بوده و در زمان‌های پرآبی قسمتی از آن نیز به استان قزوین نیز سرریز می‌گردد.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری البرز گفت: تالاب فصلی صالحیه چند سالی است که آبگیری شده و در کنار آن پایش و نظارت محیط‌زیست و جوامع محلی این محل را به سکونتگاهی امن برای پرندگان مهاجر تبدیل کرده است.

آقای احمدنژاد گفت: در حال حاضر با توجه به آبگیری‌ها و بارندگی‌های انجام‌شده پرندگان زیادی بخصوص پرندگان آبزی و کنار آبزی در این سکونتگاه‌ها حضور دارند.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری البرز گفت:  تاکنون در استان البرز ۲۹۰ گونه پرنده ثبت شده که ۱۲۰ گونه آن در تالاب صالحیه مشاهده شده است و این تالاب در فصل بهار استراحتگاه حداقل ۴۵ گونه از پرندگان مهاجر است؛ از جمله فلامینگوها، انواع اردک سان ها، باکلان بزرگ، پلارتوپ، حواصیل خاکستری، اردک سرسبز، حواصیل ارغوانی، حواصیل سفید، نوک خنجری و آووست، گونه‌های مهاجری هستند که به این تالاب مهاجرت کرده اند.

او می گوید: باکلان بزرگ در مناطقی که عمق آب بیش از دو متر باشد حضور دارند که حضور این پرنده نشان می‌دهد در تالاب صالحیه عمق آب به حداقل دو متر رسیده است.

با خشکسالی تالاب صالحیه با دو فاجعه زاد و ولد پرندگان  در فصل فروردین و اردیبهشت و همچنین ریزگردها روبرو خواهیم شد.

به گفته کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری البرز این تنوع زیستی شکل گرفته در اطراف تالاب و مهمتر از همه تهدید نمک‌های آن برای مردم استان و مزارع کشاورزی اطراف، لزوم احیا و حفظ تالاب صالحیه را دوچندان کرده است.

این تالاب در ایام نوروز و آغاز فصل بهار به عنوان یک منطقه گردشگری در البرز شناخته می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.