مقامات سازمان‌های اروپایی در نامه سرگشاده‌ای از ایران و آمریکا خواسته‌اند ضمن نشان دادن انعطاف، حصول توافق هسته‌ای را تسهیل کنند.

وبگاه شورای روابط خارجی اروپا نامه‌ای خطاب به آمریکا و ایران را که به امضای همه اعضای این شورا رسیده است، منتشر کرد.

شماری از مقامات اتاق فکر شبکه رهبری اروپا، اعضای هیئت مدیره گروه بین‌المللی بحران و اعضای شورای روابط خارجی اروپا در نامه‌ای سرگشاده خواستار به سرانجام رسیدن برجام شده اند. مقاماتی از جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا، هلند، انگلیس و ترکیه از امضا کنندگان نامه هستند. در این نامه نوشته شده است:

ما نامه می‌نویسیم تا نگرانی فزاینده خود را نسبت به این مسئله ابراز کنیم که احیای توافق هسته‌ای وارد دوره‌ای از سکون شده است. به نظر می‌رسد این امر پیشرفت‌های واقعی و خوشایند اخیر در مذاکرات را خنثی کند.

برجام موفقیت‌آمیز بود

در این نامه اشاره شده است که برجام توافقی موفقیت‌آمیز بوده است چرا که «دیپلماسی چندجانبه مستمر توافقی را تضمین کرد که اهداف مشترک ما در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای را پیش برد.» دولت‌های اروپایی تصمیم بی‌پروای ترامپ برای خروج یکجانبه از برجام بدون داشتن جایگزین مناسب را رد کردند؛ چرا که این برنامه سطح غنی سازی ایران را محدود کرده بود.

فشار حداکثری آمریکا نتیجه‌ای نداشته است

در ادامه آمده است: راهبرد فشار حداکثری آمریکا پس از خروج از برجام فقط باعث تشدید تنش هسته‌ای و محرومیت اقتصادی مردم ایران شده است.

مقامات اروپایی در ادامه نامه مدعی شده اند: میراث این خروج امروز آن است که ایران چند تن اورانیوم غنی شده ذخیره کند و درجه غنی‌سازی را تا حد تسلیحاتی بالا ببرد. این اورانیوم اکنون در هزاران سانتریفیوژ پیشرفته در حال چرخش است.

از آوریل سال گذشته مذاکرات وین هر چند به سختی، اما به نحوی سازنده پیش رفته و پیش نویس سندی تنظیم شده که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌های اعمال شده در دوران ترامپ، معکوس می‌کند. همانطور که جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا بیش از یک ماه پیش اعلام کرد که یک متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. اکنون دو سناریو در پیش است. در یکی آمریکا انعطاف لازم را از خود نشان می‌دهد و در دیگری طرفین وارد وضعیت «بن‌بست» می‌شوند که منافع هیچ کدام را تامین نمی‌کند.

در ادامه نامه از دو طرف خواسته شده ضمن نشان دادن انعطاف حصول توافق هسته‌ای را ساده‌تر کنند و گفته شده نگارندگان نامه امضای این توافق را امری ممکن می‌دانند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران چندی پیش از اختلاف نظر میان ایران و آمریکا درباره خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست تحریم‌ها گفت که خارج کردن اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها از موضوعات اصلی جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای است و یکی از موضوع‌های مورد بحث در مذاکرات، خارج کردن سپاه پاسداران از لیست تحریم‌هاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینا فقط به فکر خودشون و کلاه گذاشتن سر ایرانند. روسیه داره یکی یکی وادارشون می‌کنه به روبل نفت و گاز بخرند و شیر نفت و گاز رو به روی اونهایی که حاضر نشدند با روبل بخرند میبنده. با این وضاف نمی‌تونند ریسک کنند و هر اتفاقی که منجر به افزایش شدید قیمت انرژی بشه برابر با شورش و درگیری در اروپا و آمریکاست. این وسط ایران می‌تونه از فرصت استفاده کنه و فقط در برابر تضمین و دریافت غرامت توافق کنه.
Germany
7891
۰۸:۵۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
کدام امریکا امریکای سیزده سال قبل یا امریکای امروز که مثل مرحوم جورج فلوید گلویش زیر پوتین پوتین فشرده شده و میگوید نمیتوانم نفس بکشم؟ این چهل و دو سه کشور اروپایی باید بگویند با کدام امریکا مذاکره کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
ما ملت ایران بیشترین فشارها را تحمل کردیم پدرانمان با سیلی صورت سرخ کردند جوانانمان عمرو ارزوهایشان را از دست دادند حال که از تحریم عا عبور کرده ایم ذره ای کوتاه امدن از حقوق ایندگان ایران زمین خیانت به خون شهدا و ما و نسل های بعدی است که نه خدا خواهد گذشت و نه ما مردم ایران و باید قانونی تصویب شود که ذره ای از حقوق ملت کوتاه نیایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
آمریکا ولو به قیمت جنگ جهانی سوم و نابودی کل بشر برجام رو قبول میکنه که اون موقع هم دیگه فایده ای نداره
آخرین اخبار