مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم گفت: کتیبه دروازه ورودی رباط قره بیل که در حین خاک‌برداری‌های مرمتی این بنا در اواخر دهه ۱۳۸۰ پیدا شده بود به‌تازگی مرمت شده و در حال آماده‌سازی برای نمایش است.

 علی‌اکبر وحدتی گفت :  این کتیبه که در زمان ساخت بنای کاروان‌سرا در دوره تیموری بر سردر ورودی بنا نصب شده بود، بعد از متروک شدن کاروان‌سرا شکسته و ریزش کرده بود و در جای اصلی خود قرار نداشت. بخش‌هایی از این کتیبه که در لابه‌لای خاک‌های انباشتی دفن شده بود، حین خاک‌برداری‌های پیدا و به موزه بجنورد منتقل شده است.

قطعات پیدا شده از این کتیبه فاخر شامل شش قطعه نسبتاً بزرگ و دو قطعه کوچک است که اغلب آن‌ها به هم متصل و بخشی از کتیبه را تشکیل می‌دهند.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم گفت : این کتیبه از جنس سنگ خاکستری نسبتاً نرمی از نوع کُلریت است که در دوره‌های باستان به‌صورت گسترده برای ساخت انواع ظروف سنگی، کتیبه بناها، سنگ یادبود مزار‌ها و مجسمه‌های سنگی مورداستفاده بوده است.

وحدتی گفت : بخش‌های بازیافته از کتیبه در دالان ورودی کاروان‌سرا در ضلع غربی دروازه پیدا شده و مجموعاً حدود ۲ متر طول و ۵۰ سانتی‌متر عرض دارد. قطعات شکسته‌ی این کتیبه به‌تازگی توسط کارشناسان فنی در مجموعه مفخم مرمت شده است. این کتیبه به خط ثلث جلی بر سنگ حک شده و در متن آن از بنای رباط با القاب «الرفیع، الوسیع» یاد شده است. در حاشیه بالای کتیبه، کلمه «الملک لله» به خط کوفی شجری نقر و پست سر هم تکرار شده است. دو نوار اسلیمی زیبا حاشیه‌های بالا و پایین کتیبه را محدود کرده است.

او گفت: کتیبه رباط قره بیل در اسفندماه امسال به همراه ۵ اثر دیگر به‌عنوان آثار منقول تاریخی و هنری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و بعد از تکمیل عملیات مرمت و روز جهانی موزه در ۲۸ اردیبهشت‌ماه (مصادف با ۱۸ می) در مجموعه مفخم بجنورد به نمایش گذاشته خواهد شد.

بنای تاریخی رباط قره بیل در شهرستان گرمه واقع شده و با قدمت تیموری - صفوی در تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۵۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.