هزاران مهاجر افغانستانی که بدون ویزا در پاکستان بودند شروع به بازگشت به کشور را کرده‌اند.

مهاجران و مسافران افغانستانی که به دلیل نداشتن مدارک قانونی برای مدت طولانی در پاکستان سرگردان بوده اند، اخیراً شروع به بازگشت به کشور کرده اند. هزاران مهاجر افغانستانی هستند که بدون ویزا از مسیرهای تورخم، اسپین بولدک یا سایر مسیرها به پاکستان سفر کرده اند و در چند هفته گذشته، طرف پاکستانی به آنها اجازه بازگشت به کشورشان را داده است. 

مسافران بازگشته از بدرفتاری سربازان پاکستانی شکایت میکنند.

در عین حال، کمیشنر تورخم گفت که با طرف پاکستانی صحبت می کند و تلاش می کند تا پناهندگان افغانستانی را تسهیل کند.

افغانستانی هایی که به کشور بازگشته اند می گویند که با پناهجویان افغانستان از طرف پاکستانی بدرفتاری میشود. به گفته آنان، ارتش پاکستان تمامی حقوق بشر را زیر پا گذاشته و مشکلات زیادی را برای افغانستانی ها ایجاد کرده است.

محمدالله، باشنده قندز، به تازگی از تورخم عبور کرده است و می گوید اوضاع ما را که میبینید، حقوق ما زیر پا گذاشته میشود، نمی دانیم پیش کی برویم، هزاران نفر آنجا گرفتار شده اند، جایی در هتل ها نیست، هیچکس پول غذا ندارد، مردم از خرید یک سمبوسه عاجزند به چه کسی در خاک خود شکایت کنیم؟

به گفته محمدالله، مسافران افغان، افراد مسن، زنان و کودکان در پاکستان در وضعیت سختی به سر می برند و به گفته او، حتی پول هتل برای گذراندن شب ندارند. به گفته مسافران تازه وارد تورخم، هزاران نفر هنوز در پاکستان گیر افتاده اند و روزها زیر آفتاب سرخ منتظر بازگشت به کشور هستند.

پناهجویان تازه وارد می گویند که وضعیت اسفبار افغانستانی هایی که در طرف مرز پاکستان گیر افتاده اند طوری است که اگر مقامات طالبان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) برای محافظت از آنها اقدامی نکنند، بسیاری از آنها خود را زیر موتر میکنند.

موضع پاکستان در قبال پناهجویان و مسافران افغانستانی در تورخم همیشه سخت بوده است. اما از زمان سقوط دولت به دست طالبان، مشکل افغانستانی ها در این مسیر چند برابر شده است.

برچسب ها: پاکستان ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار