دولت روسیه ۲۸۷ نماینده پارلمان انگلیس را از ورود به روسیه محروم کرد.

مسکو امروز (چهارشنبه) دلیل تصمیم خود در تحریم نمایندگان پارلمان انگلیس برای ورود به روسیه را دامن زدن به «روس هراسی» در انگلیس عنوان کرد.

به گزارش رویترز این اقدام روسیه با واکنش جدی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، مواجه شد.

پیش‌تر انگلیس در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی را علیه الیگارشی‌ها (افراد ثروتمند نزدیک به ولادیمیر پوتین) نخبگان سیاسی و شخص پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، وضع کرده است.

امروز وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تحریم‌های کنونی علیه نمایندگان پارلمان واکنشی است به محدودیت‌های مشابهی که انگلیس علیه روسیه بر ۳۸۶ نماینده مجلس عوام این کشور در تاریخ ۱۱ مارس اعمال کرد.

در بخشی از بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: «این افراد فعال‌ترین مشارکت را در ایجاد ابزار‌های تحریمی ضد روسیه در لندن داشتند و روس‌هراسی در انگلیس را ترویج می‌کنند.»

در فهرست ۲۸۷ نفری که امروز روسیه منتشر کرد، وزرای فعلی و سابق انگلیس و همچنین چند نفری که دیگر به عنوان نماینده مجلس فعالیت نمی‌کنند، حضور داشتند. نام «دومینیک گریو» یکی از قانونگذاران سابق انگلیس، دو بار به چشم می‌خورد.

بوریس جانسون که خودش پیش‌تر در تاریخ ۱۶ آوریل از ورود به روسیه محروم شده بود، در واکنش به تحریم امروز گفت: «همه آن ۲۸۷ نفر را باید به عنوان نشان افتخار تلقی کنیم.»

کرملین پیش از این جانسون را به عنوان «فعال‌ترین فرد در رقابت ضد روسیه بودن» معرفی کرده بود و انگلیس نیز هفته جاری گفت اگر حملات روسیه به اوکراین ادامه داشته باشد، انگلیس «پاسخ متناسبی» خواهد داد.

«کریس برایانت» عضو پارلمان انگلیس، یکی از منتقدان قدیمی روسیه است، که گفت: «از این‌که در لیست امروز نیستم مضطربم.»

امروز ۶۳ روز از آغاز حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد و در این میان کشور‌های اروپایی و روسیه در اقداماتی متقابل تحریم‌هایی علیه یکدیگر وضع کرده‌اند و برخی دیپلمات‌ها نیز اخراج شده‌اند.

به طورمثال، در تازه‌ترین اقدام، روسیه از اخراج ۴۰ دیپلمات آلمانی در پاسخ به تصمیم غیردوستانه برلین برای اخراج دیپلمات‌های روسیه به دلیل جنگ اوکراین خبر داد.

در اوایل ماه آوریل آلمان اعلام کرد شمار قابل توجهی از دیپلمات‌های روسی را در بحبوحه اقدامات مشابه از سوی کشور‌های اروپایی برسر جنگ اوکراین اخراج می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار