تصویب ۴۰۵ میلیارد تومان اعتبار برای احیای تالاب گمیشان

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: ۴۰۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح جامع احیای تالاب بین المللی گمیشان درنظر گرفته شده است.

محمدرضا کنعانی گفت:  برای اجرای این طرح  ۱۶ طرح اولویت دار آماده شده که  ۸ طرح اولویت دار اول آن شامل اقداماتی نظیر پمپاژ آب دریا به تالاب، بهسازی و بازسازی زهکش آلاگل و تعیین و اجرای حد بستر و حریم تالاب است و نیازمند ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

کنعانی می‌گوید: ۸ طرح اولویت دار دوم هم که شامل اقداماتی نظیر احداث مرکز پایش، کنترل و بهره برداری تالاب و احداث شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر گمیشان است نیازمند ۲۳۴ میلیارد تومان هستیم.

او گفت: مدت اجرای این طرح ۵ سال در نظر گرفته شده و جلوگیری از خشک شدن، افزایش شوری وایجاد کانون‌های گرد و غبار، کاهش بار آلودگی و جلوگیری از تغذیه گرایی تالاب، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی تالاب و بهره برداری پایدار محور‌های اصلی این طرح هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان درباره چالش‌های مهم پیش روی تالاب گفت: تغییرات اقلیمی و کاهش تراز آب دریا و پیش بینی استمرار روند کاهش آن در سال‌های آتی، تغییر مسیر رودخانه گرگان رود و کنترل جریان مازاد رودخانه اترک، قطع ارتباط هیدرولیکی تالاب و تقسیم تالاب به دو بخش شمالی و جنوبی از جمله چالش‌های پیش روی این تالاب است.

کنعانی می‌گوید: خشک شدن تالاب گمیشان موجب شده این تالاب به یکی از مستعدترین کانون‌های ایجاد گرد و غبار و ریزگرد به مساحت ۳ هزار هکتارتبدیل شود.

تالاب گمیشان تالابی ساحلی است که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. بخشی از این تالاب به وسعت ۲۰ هزار هکتار در استان گلستان قرار دارد و طی ۱۰ سال اخیر خشک شده است.

طرح جامع احیای، حفاظت و مدیریت و تالاب بین المللی گمیشان در پنجمین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور که با حضور معاون اول رییس‌جمهور در تاریخ ۵ اردیبهشت برگزار شد، به تصویب رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار