مریخ نورد Opportunity در هفت جولای 2003 برای شناسایی آب در سیاره سرخ به سمت مریخ پرتاب شد.

به گفته ناسا، مریخ نورد Opportunity در ۷ جولای ۲۰۰۳ به سمت مریخ پرتاب شد. براساس گزارش‌ها، این مریخ نورد در طول ماموریت ۱۵ ساله خود، بیش از ۲۸ مایل از سطح سیاره سرخ را طی کرد.

به گزارش سایت slashgear؛ ماموریت اولیه Opportunity تنها ۹۰ روز به طول انجامید. این مریخ نورد اکتشافات علمی متعددی ، از جمله شواهدی مبنی بر اینکه آب باستانی قادر به پشتیبانی از حیات میکروبی مدت‌ها پیش در مریخ وجود داشته است، به زمینیان ارائه کرد.

طوفان گرد و غباری که مریخ نورد کوچک را مجبور کرد در دره استقامت ( جایی که هنوز هم در آن قرار دارد) به پایین بیفتد، تاریخی بود. به گفته ناسا، طوفان که باعث نابودی این مریخ نورد شده بود سهمگین تر از بقیه بود به طوری که گرد و غبار  تمام مناطق سیاره سرخ از جمله قله‌های بلند را نیز فرا گرفت.

 بقایای مریخ نورد Opportunity

در نهایت، Opportunity قربانی طوفان شد و ماموریت خود را به پایان رساند. برخلاف آنچه گزارش‌های اولیه ادعا می‌کردند، آخرین کلمات مریخ‌نورد این نبود: «باتری من کم است و هوا در حال تاریک شدن است». جان کالاس، مدیر پروژه Opportunity گزارش می‌دهد که مریخ نورد در واقع هیچ چیزی نگفت، اما داده‌هایی را ارسال کرد که نشان می‌داد آسمان آنقدر تاریک است که نور خورشید نمی‌تواند از آن عبور کند.

اگر این مریخ نورد میلیون‌ها سال در مریخ بماند، در نهایت دفن خواهد شد، اما انسان‌ها به احتمال زیاد زودتر به سیاره سرخ خواهند رسید. با توجه به تمایل ما به حفظ نماد‌های تاریخی، بدون شک تلاش خواهیم کرد تا این فضاپیما را بدست آورده و در موزه قرار دهیم.


بیشتر بخوانید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.