معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه با اشاره به تهیه طرح هادی برای تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان، گفت : در حال حاضر این طرح در ۹۴۷ روستای استان به اجرا درآمده است.

جعفر نصوری از تهیه و اجرای طرح هادی روستایی به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بنیاد مسکن یاد کرد و گفت : طرح‌های هادی سند توسعه فیزیکی و کالبدی روستا‌ها هستند که ساخت و ساز‌ها انجام شده در آن‌ها هدفمند بوده و از تخریب اراضی کشاورزی جلوگیری می‌کند.

به گفته معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه مهاجرت معکوس به روستا‌های استان در سال‌های اخیر موجب شده بسیاری از این طرح‌ها نیازمند بازنگری و به روزرسانی باشند و درهمین راستا این طرح‌ها بعد از ۱۰ سال مجددا بازنگری و به روز رسانی می‌شوند.

این بازنگری بر حسب شرایط روستا‌ها و افزایش جمعیت آن در دستور کار قرار می‌گیرد و همه روستا‌ها بعد از ۱۰ سال نیاز به بازنگری طرح ندارند.

 ۱۷۱۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد برای تمامی این روستا‌ها تهیه طرح هادی صورت گرفته است.

از این تعداد بازنگری طرح ۳۱۷ روستا‌ها هم انجام شده و ۶۰ روستا برای دومین بار بازنگری طرح شده اند.

طی ابلاغ صورت گرفته روستا‌هایی که نیازمند بازنگری طرح هستند باید طی بازه زمانی ۱۰ ساله همگی بازنگری شوند.

در استان کرمانشاه هزار روستا دوره بازنگری ۱۰ ساله آن‌ها فرارسیده که از این تعداد ۳۱۷ روستا بازنگری طرح شده اند.

حدود ۷۰۰ روستا باقی مانده که با توجه به شناسایی صورت گرفته با توجه به افزایش جمعیت ۱۷۷ روستا در شرایط فعلی واجد شرایط شناخته شده و نیازمند بازنگری هستند که بازنگری طرح ۱۵۳ روستای آن از منابع ملی و مابقی از منابع استانی در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای طرح هادی در ۹۴۷ روستای استان انجام شده بر این اساس در حال حاضر ۵۴ درصد روستا‌های استان اجرای طرح شده اند.

استان کرمانشاه در این زمینه با میانگین کشوری برابری می‌کند و عقب ماندگی ۱۵ درصدی که در ۱۰ سال گذشته داشته ایم هم اکنون جبران شده است.

در امسال هم اجرای طرح در ۲۲۰ روستای استان را با اعتباری بالغ بر ۲۰۹ میلیارد تومان در برنامه داریم.

از این میزان اعتبار تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

جمعیت اولویت اول در اجرای طرح‌های هادی روستایی است قطعا روستا‌هایی که جمعیت بالا داشته و از قابلیت بالایی در بحث حفظ جمعیت برخوردار باشند در اولویت اجرای طرح قرار دارند.

پارسال در بحث سند املاک روستایی، صدور سند برای ۱۹۳۳ واحد را در برنامه داشته ایم که ۱۹۶۹ جلد سند صادر شده است.

در مجموع بیش از ۱۱۸ هزار واحد روستایی در سطح استان داریم که از این تعداد تاکنون برای بیش از ۸۵ هزارواحد سند دریافت کرده ایم.

در بحث واگذاری اراضی روستایی جهت ساخت مسکن مقاوم هم پارسال واگذاری ۴۰۰ قطعه زمین را در برنامه داشتیم که ۵۲۴ قطعه واگذار شده است.

این اراضی با قیمت کارشناسی و کمتر از قیمت بازار در اختیار متقاضیانی قرار می‌گیرد که بخواهند مسکن روستایی مقاوم احداث کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.