پهلوان حاج موسی قیاسی نامی آشنا در میان ورزشکاران زورخانه‌ای و پهلوانی نهاونددر ۱۰۷ سالگی درگذشت

پهلوان حاج موسی قیاسی نامی آشنا در میان ورزشکاران زورخانه‌ای و پهلوانی نهاوند و از مجروحان جنگ جهانی دوم که چند مدتی در بستر بیماری بود ظهر امروز به رحمت خدا رفت.

پهلوان حاج موسی قیاسی نامی آشنا در میان ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی در کشور و نهاوند است که متاسفانه در مورد آن کمتر از رسانه‌ها شنیده ایم این پهلوان نامی نهاوند که در جنگ جهانی دوم در برابر قوای انگلیسی، توپچی بود و در این درگیری‌ها با ۳گلوله مجروح شد و به بیمارستان منتقل شد و بعد از آن هم که کشور به طور کامل به اشغال قوای روس و انگلیس در آمد.

او بعد از بهبودی کامل و پایان جنگ جهانی دوم به نهاوند برگشت و نخستین زورخانه را تاسیس کرد او به علت کسالت و کهولت سن امروز ظهر در ۱۰۷ سالگی دارفانی را وداع گفت.

پهلوان موسی قیاسی ورزش را از چه سال ۱۳۱۷ آغاز کرد؛ او می‌گوید: ۳ سال بعد درپی اشغال کشور از سوی متفقین مجبور شد برای دفاع از کشور به خدمت سربازی برود، اما قافل از اینکه رضا شاه خیلی زود کشور و قوای نظامی را تسلیم اجانب کرد و به خارج از کشور تبعید شد و کشورمان به اشغال قوای روس و انگلیس در آمد.

خانم قیاسی دختر پهلوان موسی می‌گوید: پدرم در جنگ جهانی دوم حضور داشت حتی ۳ گلوله به پاهایش اصابت کرد و مجروح شد پس از مجروح شدنش و بهبودی نسبی به نهاوند برگشت و در نخستین اقدام زورخانه‌ای را در ۴ سوغ بازار نهاوند تأسیس کرد.
جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹ آغاز و تا ۱۹۴۵ ادامه داشت.

او گفت: پدرم در زورخانه هم مربی بود و هم ورزش می‌کرد؛ با مربیگری بهترین ورزشکاران شهر و کشتی‌گیران را پرورش می‌داد و با هزینه شخصی به مسابقات اعزام می‌کرد.

او گفت: پهلوان موسی در سال ۱۳۳۱ در مسابقات کشتی شهر اراک تیم اعزام کرد که در آن مسابقات تیم نهاوند خوش درخشیدند، اما قهرمان نشدند، ولی در میان ۷۰ شهرستان کشور نخستین بار مقام ششمی را کسب کردند که این خود جای شگفتی داشت.

خانم قیاسی گفت: اسامی اعزامی تیم کشتی نهاوند در آن سال آقایان حمید غلامی، محمدحسن کبودی، حسین شهبازی، مصطفی پهلوانی، فرزاد گودرزی و پدرم از اعضای تیم کشتی نهاوند در مسابقات اراک بودند.

پهلوان نهاوندی که در جنگ جهانی دوم مجروح شد

او گفت: پدرم تعریف کرد پس از این رویداد بود که تیم نهاوند در مسابقات تبریز، مشهد، اصفهان، تهران، همدان و سایر مسابقات دعوت شدند و تبدیل به یکی از قطب‌های کشتی کشور شدند.

دختر پهلوان موسی گفت:پدرم در نهاوند یک باشگاه کشتی با نام ناهید راه‌اندازی کرد که تمام کشتی‌گیران خوب نهاوند در آنجا تمرین می‌کردند و همه شاگردان خودش بودند.

او گفت: پشت قهوه‌خانه پدرم زورخانه‌ای به اسم نیرو بود که ۵۵ سال است فعالیت می‌کند، اما باشگاه کشتی ناهید حالا خانه و محل زندگی پدرم است که در آنجا زندگی می‌کند.

دختر پهلوان قیاسی در مورد وضعیت ورزشی پدرش گفت: پدرم تا قبل از مریضی و بستری شدند در سال‌های گذشته جمعه‌ها هر از گاهی سری به زورخانه شهر می‌زند تا جوانان را به ورزش تشویق کند.

پهلوان موسی ۶ مدال طلا و ۴ نقره کشتی کشور را کسب کرد و یکی از پهلوانان به نام کشور است که صاحب شال کسوت هم هست.

او با اشاره به کسوت پدرش در ورزش زورخانه‌ای و کشتی می‌گوید: در هر زورخانه‌ای از کشور که پدرم واردمی شد صاحب ضرب و زنگ بود البته این‌ها همه عنوان است و فقط کردار و منش پهلوانی است که از ما باقی می‌ماند.

پهلوان نهاوندی که در جنگ جهانی دوم مجروح شد

منش پهلوانی پهلوان موسی مورد احترام مردم است
جعفر سلگی سرپرست فرمانداری نهاوند در مورد پهلوان موسی می‌گوید: پهلوان موسی افتخار نهاوند و غرب کشور است، زیرا تنها سرباز ورزشکار و مجروح جنگ جهانی دوم در شهرستان نهاوند و استان همدان است و منش پهلوانیش مورد احترام مردم است.

او گفت: پهلوان موسی در چند سال پیش قهوه خانه و زورخانه‌ای دارد که محل مشکل گشایی و درد و دل مردم نهاوند بود که به بهانه خوردن چای و صبحانه خیلی از مردم به این مکان قدیمی می‌رفتند.

سلگی گفت: این ورزشکار و کهنه سرباز پیشکسوت به دلیل اخلاق خوبی که دارد همیشه مورد احترام بوده است.

او گفت: مهمترین حسن پهلوان موسی این است که آموزش یافته مکتب اهل بیت (ع) است و در سال‌های گذشته شرکت فعالی در مراسم معنوی رخصت یا مولی داشت که در شب اول محرم شال عزا به ورزشکاران می‌داد.

پهلوان موسی برای دفاع از کشور در برابر اشغال، مقابل قشون انگلیسی ایستاد
سلیمان جوانمردی سرپرست اداره ورزش و جوانان نهاوند هم می‌گوید: پهلوان موسی برای دفاع از کشور در برابر اشغال، مقابل قشون انگلیسی در جنگ جهانی دوم هنگام تسلط آن‌ها بر کشور ایستاد و با ۳گلوله مجروح شد.

پهلوان نهاوندی که در جنگ جهانی دوم مجروح شد

او گفت: علت عمر طولانی این پهلوان ورزش زورخانه‌ای و کشتی، مردم داری و ایمان به خدا است و امروز به عنوان الگوی نسل جدید معرفی شده است.

سرپرست اداره ورزش و جوانان گفت: پهلوان موسی به دلیل کهولت سن و بیماری این روز‌ها در بیمارستان بستری است قرار بود با اهالی رسانه و فرماندار و ورزشکاران به عیادتش برویم که متاسفانه به دلیل شرایط ویژه ایشان در بیمارستان نشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.