بهروز آقایی گفت: عملیات اجرایی ساخت این پایانه تمام مکانیزه از مهرماه ۱۳۹۹ شروع شده و با در اختیار داشتن دو خط انتقال از اسکله به کندوهای نگهداری غلات در سال ۱۴۰۱ به بهرهبرداری میرسد و توان تخلیه کالاهای اساسی از کشتیها را به حدود ۱۲۰۰ تن در ساعت میرساند.
به گفته او، این پروژه با هدف تسریع در تخلیه، ارتقای شاخصهای نگهداری و افزایش ظرفیت برای پذیرش کشتیهای حامل کالاهای اساسی در بندر شهید بهشتی چابهار طراحی و در حال ساخت و تکمیل است.
آقایی گفت: در سال ۱۴۰۰، بندر شهید بهشتی چابهار، بیش از ۲ میلیون تن انواع کالای اساسی (گندم، جو، شکر، ذرت، نهادههای دامی و برنج) را از کشتیها تخلیه و وارد شبکه توزیع استانهای واقع در شرق و مرکز کشور کرد و با کسب سهم حدود ۱۰ درصدی، در جایگاه سوم بین بنادر تجاری جنوبی و شمالی کشور ایستاد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار که بزرگترین بندر اقیانوسی کشور است، با برخورداری از توان عملیاتی دو بندرِ شهید کلانتری و شهید بهشتی، در سال ۱۴۰۰ مشخصا حدود ۱۵۰ هزار تن برنج را از کشتیها تخلیه کرده است. این میزان حدود ۴۹ درصد کل برنج ورودی به کشور از مسیر دریایی در سال گذشته محسوب و رتبه نخست را از این جهت برای چابهار در بین تمامی بنادر تجاری ایران به ارمغان آورد.
اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در طول دو سال اخیر، تلاشهای موفقی را نیز برای تبدیل بندر چابهار به قطبی برای صادرات مواد معدنی داشته و رشد ۳.۵ برابری در این زمینه تجربه شده است.