آمادگی شهرستان سرپلذهاب برای صعود ۵۰ هزار نفری هموطنانمان به ارتفاعات بازی‌دراز/تشریح برنامه‌های گرامیداشت عملیات بازی‌دراز

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه از آمادگی شهرستان سرپلذهاب برای صعود ۵۰ هزار نفری هموطنانمان به ارتفاعات بازی‌دراز به مناسبت سالروز "عملیات بازی‌دراز" خبر داد.

ناصر باباخانی با بیان اینکه امسال بعد از دو سال وقفه به دلیل شرایط کرونایی سالگرد عملیات غرورآفرین بازی دراز در شهرستان سرپلذهاب کرمانشاه برگزار خواهد شد، گفت : بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته آمادگی حضور ۵۰ هزار نفر در ویژه برنامه‌های سالروز این عملیات مهم را داریم.

به گفته مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه سال ۱۳۹۸ که برای آخرین بار صعود هموطنانمان به ارتفاعات بازی دراز را داشتیم و در مجموع حدود ۳۰ هزار نفر از سراسرکشور در این مراسم حضور پیدا کردند.

برگزاری یادواره سرلشگر خلبان شهید علی اکبر شیرودی در محل یادمان این شهید در عصر روز ۱۵ اردیبهشت، برگزاری یادواره شهدای عملیات غرورآفرین بازی‌دراز در جوار بقعه احمدبن اسحق بعد از نماز مغرب و عشا در روز ۱۵ اردیبهشت و در نهایت صعود به ارتفاعات بازی دراز در روز ۱۶ اردیبهشت را خواهیم داشت.

سالروز عملیات بازی دراز جزو رویداد‌های ملی است بجز مراسم اربعین، در هیچ مراسم دیگری این حجم از حضور مردمی را در کرمانشاه نداریم، لذا باید از این فرصت برای معرفی رخداد‌های دوران دفاع مقدس و بیان جانفشانی‌های رزمندگان اسلام استفاده کنیم.

این عملیات یکی از عملیات‌های شاخص دوران دفاع مقدس و در واقع مقدمه‌ای برای پیروزی‌های بزرگ رزمندگان دفاع مقدس بود.

ارتفاعات بازی دراز از نظر استراتژیک نقش مهمی در امنیت منطقه داشت، این ارتفاعات اهمیت نظامی بالایی دارند، چون از یک سو بر دشت و شهر سرپل ذهاب و پادگان ابوذر به عنوان مهمترین پادگان مرزی در جبهه غرب و راه‌های ارتباطی آن کاملاً تسلط دارند و از سوی دیگر یک مانع طبیعی عالی هستند.

در جریان عملیات بازی دراز قسمت‌های مهمی از ارتفاعات بازی دراز از دشمن بازپس گرفته شد، در این عملیات دو قله مهم ۱۰۵۰ و ۱۱۰۰ ارتفاعات بازی دراز از دشمنان بازپس گرفته شد و بعد‌ها هم پس از پیروزی‌های بزرگ رزمندگان در جبهه‌های جنوبی، دشمن بخاطر پراکندگی که در جبهه‌ها داشت مجبور به ترک جبهه‌های غرب شد و قله ۱۱۵۰ صخره‌ای هم آزاد شد.

در عملیات بازی‌دراز ضمن انهدام تیپ سه پیاده کوهستانی و وارد نمودن تلفات به تیپ ۲۲ کوهستانی دشمن، بیش از ۱۵۰۰ نفر از صدامیان کشته و زخمی شده و تعداد زیادی از آن‌ها به اسارت درآمدند.

برنامه‌های گرامیداشت عملیات بازی‌دراز اعلام شد

فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه برنامه‌های گرامیداشت عملیات بازی‌دراز و افتتاحیه اردو‌های راهیان نور کشوری را اعلام کرد.

بهمن ریحانی گفت: حماسه مردمی و کشوری سالروز عملیات غرورآفرین بازی‌دراز امسال بعد از دوسال که به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار نمی‌شد، در شهرستان سرپل‌ذهاب برگزار خواهد شد.

مقدمات انجام شده در این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.

مردم شهرستان سرپل‌ذهاب در سنوات گذشته مهمان‌نوازی و میزبانی شایسته‌ای را از شرکت کنندگان در مراسم داشتند که قابل تقدیر است و امسال قطعا مهمان‌نوازی خود را از زوار یادمان‌های دفاع مقدس انجام خواهند داد.

برای مراسم امسال مقدمات در سطح کشور انجام شده و با استان‌های مختلف برای حضور در سرپل‌ذهاب هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

مراسم یادواره شهدای بازی‌دراز بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور و مداحی مداحان استان در جوار بقعه متبرکه حضرت احمد ابن اسحاق (ره) برگزار می‌شود.

مراسم صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز با حضور کاروان‌های راهیان نور، بسیجیان، اقشار مختلف مردم، یادگاران دوران دفاع مقدس و خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر از صبح جمعه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ساعت ۷صبح در دامنه ارتفاعات آغاز می‌شود.

مراسم ارتفاعات نیز با سخنرانی سردار شادمانی معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء و مداحی حاج صادق آهنگران در محل یادمان شهدای بازی دراز برگزار می‌شود.

این مراسم به‌عنوان افتتاحیه اردو‌های راهیان نور کشوری محسوب شده و همزمان مراسم افتتاح اردو‌های راهیان نور کشوری امسال برگزار خواهد شد که امیدواریم که مراسمی در خور و شایسته شهدای عملیات غرورآفرین بازی‌دراز برگزار شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.