رئیس محیط زیست اندیکا گفت: برای نخستین بار در خوزستان گونه بسیار کمیاب پاشلک بزرگ در تالاب آب زالو اندیکا مشاهده شد.

احمد طهماسبی شاه منصوری گفت: در خوزستان دو گونه پاشلک «معمولی» و «ابیا» که در خوزستان ثبت شده بود و ثبت پاشلک بزرگ که گونه بسیار کمیابی است، یافته‌ای جدید برای استان به شمار می‌رود که در تالاب کوهپایه‌ای آب زالو اندیکا به تصویر کشیده شد.

رئیس محیط زیست اندیکا ادامه داد: پاشلک بزرگ (Great Snipe) با نام علمی (Gallinago media) گونه در معرض تهدید (Near Threatened) فهرست سرخ جهانی (IUCN Red list) است و مشاهده این گونه در خوزستان نشان می‌دهد که در این منطقه حضور دارد.

به گفته این مقام مسئول،   پاشلک بزرگ در ایران گونه مهاجر عبوری کمیاب است که در قاره آفریقا زمستان گذرانی دارد و در شمال قاره آسیا و اروپا تابستان گذران و جوجه آور است.

آقای طهماسبی شاه منصوری گفت: تعداد پرندگان ثبت شده خوزستان به ۳۹۷ گونه پرنده افزایش یافت و گونه‌های فهرست سرخ جهانی پرندگان خوزستان ۳۶ گونه شد.

رئیس محیط زیست اندیکا ادامه داد: شهرستان اندیکا زیستگاه‌های متنوعی از کوهپایه‌های گرمسیر زاگرس تا جنگل‌های بلوط و ارتفاعات برف‌گیر دارد که هر کدام آن‌ها گونه‌های خاصی دارند و این شهرستان در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر است.

این مقام مسئول گفت:  تالاب شیمبار و تالاب آب زالو از تالاب‌های شهرستان اندیکا هستند که مکان‌های مناسب برای پرنده‌نگری هستند.

گونه‌های ارزشمند پرندگان مانند هما، کبک دری، جغد ماهی‌خوار، لک لک سیاه، گنجشک برفی، کلاغ کوهی نوک زرد و گونه‌های پستانداران مانند پلنگ، خرس و رودک ایرانی از گونه‌های ویژه این منطقه است.

او می‌گوید: زیست بوم منطقه شرایط ارزشمندی برای پرنده‌نگری و عکاسی از حیات وحش فراهم کرده، اما گسترش جاده سازی، چرای بی رویه دام، نابودی گیاهان دارویی منطقه، آتش سوزی و زغال گیری و شکار از تهدیدات منطقه است.

در خوزستان دو گونه پاشلک «معمولی» و «ابیا» ثبت شده بود و ثبت پاشلک بزرگ که گونه بسیار کمیابی است، یافته‌ای جدید برای استان به شمار می‌رود که در تالاب کوهپایه‌ای آب زالو اندیکا به تصویر کشیده شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.