سعید محمد در قشم:

تکمیل زیرساخت‌ها و اعمال معافیت‌ها مهم‌ترین نیاز مناطق آزاد

تکمیل زیرساخت‌ها، اعمال معافیت‌های قانونی و ارائه بسته‌های تشویقی مهم‌ترین نیاز‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد است.

سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در جلسه شورای اداری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در بودجه امسال تنها مالیات بر ارزش‌افزوده در بخش مناطق آزاد اعمال‌شده که باید حل شود.

مشاور رئیس جمهور گفت: با ارائه سریع بسته‌های تشویقی و تکریم سرمایه‌گذاران حقیقی باید شرایط نقش‌آفرینی بخش خصوصی در تحولات کلان اقتصادی مناطق آزاد از جمله قشم را که دارای ظرفیت‌های مهم صنعتی است، فراهم کنیم.

وی گفت: کشور‌های مختلف خارجی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مختلف صنعتی به‌ویژه در طرح بزرگ جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل خلیج فارس اعلام آمادگی کرده‌اند و مراحل نخست این طرح مهم ملی هم با هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری دولت که به صورت تهاتر نفت خواهد بود به زودی آغاز می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور رویداد جام جهانی فوتبال در کشور قطر را فرصت ارزشمندی برای ایران به‌ویژه مناطق آزاد قشم و کیش دانست و گفت: باید در سه سال گذشته به این موضوع توجه می‌شد، اما فرصت‌ها به راحتی سوخته شد.

وی گفت: با توجه به استاندار‌های لازم برای جام جهانی، زیر ساخت‌های لازم در کیش تا حدودی فراهم شده، ولی بخاطر زمان سوزی‌هایی که سال‌های قبل اتفاق افتاده است، این زیرساخت‌ها در قشم کمی ناقص است که در تلاشیم این زیرساخت‌ها تا حد امکان مهیا شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: تلاش می‌کنیم پس از پایان ماه مبارک رمضان در سفر مدیران کشورمان به قطر و دیدار با مسئول برگزاری جام جهانی، بسته‌هایی به منظور اقامت هوادران تیم‌ها در جام جهانی در جزایر قشم و کیش ارائه کنند و برای این منظور باید آژانس‌ها بویژه بخش خصوصی در این زمینه فعال شوند.

سعید محمد گفت: با توجه به هزینه پایین اقامت در ایران، بدون شک هواداران تیم‌ها متقاضی اقامت در مناطق آزاد کیش و قشم خواهند بود.

وی گفت: ناوگان حمل‌ونقل عمومی مناطق آزاد قشم و کیش با نگاه مثبت دولت تا پیش از برپایی مسابقات جام جهانی فوتبال در کشور قطر و باهدف ارائه خدمات استاندارد به گردشگران خارجی، نوسازی شود.

مشاور رئیس جمهور گفت: پرواز بین ایران و قطر با مرکزیت فرودگاه بین‌المللی کیش در دوره برگزاری این رویداد جهانی به همراه انتقال مسافران دریایی با کشتی‌های کروز انجام خواهد شد.

وی گفت: تفویض اختیار وزارتخانه‌ها به‌جز نهاد‌های امنیتی و انتظامی به مدیران عامل مناطق آزاد کشور بر اساس ماده ۶۵ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد کشور لازم الجراست و همه دستگاه‌ها باید به آن تمکین کنند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم در این نشست گفت: ساخت پل خلیج فارس و حل مشکل آب مردم جزیره قشم به عنوان مهم‌ترین خواسته‌های بزرگان و مردم نجیب قشم، به صورت جدی پیگیری می‌شود.

افشار فتح الهی گفت: آماده انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای ساخت پل هستیم و براساس مذاکرات سهم دولت در تامین منابع این طرح معادل ۱۰۰ میلیون یورو است که امیدواریم این سهمیه تخصیص داده شود تا نگرانی از ادامه کار پیمانکار برطرف شود.

وی گفت: انعقاد قرارداد بی او تی با یک شرکت داخلی در حال انجام است که ۱۰ هزار مترمکعب آب آشامیدنی در روز برای شهر قشم و ۵ روستای اطراف تامین شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تکلیف وضعیت حکمرانی در مناطق آزاد باید یک‌بار برای همیشه مشخص شود و اکنون ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی استانی و ملی و منطقه آزاد داریم که باوجود تلاش برای رفع دوگانگی، در بخش‌هایی مانند شیلات و اسناد جزیره مشکلاتی وجود دارد.

فتح الهی گفت: طبق ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه بودجه باید حکمرانی در مناطق آزاد تعیین تکلیف شده و این موضوع در سطح دولت و رئیس جمهور برای همیشه حل‌وفصل شود.

وی گفت: متاسفانه در بحث جام جهانی در دوره‌های گذشته فرصت سوزی شد و امروز امکانات و زیرساخت‌های کافی وجود ندارد، اما در تلاش هستیم تا ظرفیت‌های بی نظیر گردشگری و فرصت‌های اقتصادی قشم را به سرمایه‌گذاران و گردشگران معرفی کنیم.

امام جمعه شهرستان قشم هم گفت: در شرایط جنگ اقتصادی امروز، مناطق آزاد از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ایجاد محدودیت برای این مناطق شایسته نیست.

حجت الاسلام غلامرضا حاجبی گفت: حضور آقای فتح‌الهی به عنوان فردی جهادی و انقلابی در راس مدیریت منطقه آزاد قشم امید زیادی به تسریع روند توسعه در جزیره را ایجاد کرده است.

وی گفت: امروز تعیین تکلیف وضعیت پل خلیج فارس، آبرسانی به روستا‌های غرب جزیره، تعیین تکلیف روستای طولا و بهسازی برخی راه‌های جزیره جزو مهمترین اولویت‌ها است که باید برای محقق ساختن آن‌ها توان و نیرو‌های جهادی را به کار گرفت.

امام جمعه شهرستان قشم گفت: نوروز امسال با وجود ورود شمار بسیار زیاد گردشگر به جزیره قشم به واسطه مدیریت و سکانداری خوب مدیرعامل سازمان منطقه ازاد، نوروزی ایمن را سپری کردیم.

در این مراسم حکم افشار فتح‌الهی به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به وی اعطا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.