الکساندر ووچیچ:

صربستان به ناتو ملحق نخواهد شد

رئیس جمهور صربستان با تاکید بر اینکه کشورش به ناتو ملحق نخواهد شد، گفت صربستان از نظر نظامی همچنان یک کشور بی طرف باقی خواهد ماند.

 الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، در یک سخنرانی خطاب به مردم کشورش گفت: «صربستان یک کشور بی طرف است و اگر اکثریت موافق تصمیم دیگری نباشد، از نظر نظامی بی طرف خواهد ماند. من از بی طرفی نظامی حمایت خواهم کرد.»

به گزارش ایتارتاس، او همچنین با اشاره به اینکه تمام همسایه‌های این کشور عضو ناتو هستند، اعلام کرد: «آرزوی صربستان بیرون ماندن از عضویت در ناتو است.»

ووچیچ همچنین از عزم جدی برای بررسی موضوع بازگرداندن خدمت سربازی اجباری برای یک دوره ۹۰ روزه خبر و وعده داد که این طرح در صورت تصویب در مجلس اجرایی خواهد شد.

صربستان خدمت اجباری را در ۱ ژانویه ۲۰۱۱ لغو کرد. گمانه زنی‌ها در مورد بازگرداندن خدمت سربازی اجباری در این کشور طی دو سال گذشته مطرح شده است.

برنامه سیاست خارجی صربستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا به شرط حفظ روابط دوستانه با مسکو و پکن و همچنین توسعه روابط با واشنگتن تنظیم شده است. برابر این برنامه بلگراد مصمم است که بی طرفی نظامی خود را حفظ کند و از پیوستن به ناتو یا سایر ائتلاف‌های نظامی-سیاسی خودداری کند که همین موضوع سبب شکل گیری انتقاد‌های غرب از این کشور شده است.

صربستان در سال‌های اخیر نیز به علت داشتن رابطه با چین با سرزنش غرب مواجه است و بار‌ها گوشزد شده است که یکپارچگی اروپایی ممکن است با دو شرط امکان پذیر باشد: به رسمیت شناختن کوزوو و پایان دادن به روابط دوستانه با روسیه.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار