مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس گفت: با توجه به حضور ۵ هزار و ۵۰۰ شهید در شهر شیراز، فضاسازی شهری شایسته جایگاه شهدا و آراستن این شهر به المان، نماد و تصویر شهیدان، یک ضرورت است.

سرتیپ دوم پاسدار کوشکی جهرمی ضمن تشریح جایگاه خطیر استان فارس در حماسه دفاع مقدس و تقدیم سرداران و هزاران شهید گفت: شهر شیراز از حیث تعداد شهدا با ۵ هزار و ۵۰۰ شهید جزو شهر‌های برجسته کشور است و خانواده‌های معظم شهدا حق دارند حال که جگرگوشه خود را تقدیم انقلاب کرده‌اند حداقل رد و نشان و تصویری از او در سطح شهر ببینند و سیما و منظر شهر اندکی نیز رنگ شهدا به خود بگیرد.

او گفت: من به خانواده‌های شهدا حق می‌دهم که در این خصوص اگر کم‌توجهی صورت گرفت سوال، پیگیری و مطالبه‌گری کنند که البته باید مراقب باشند مطالبه‌گری آن‌ها منطقی بیان شود.

سردار کوشکی در خصوص فضاسازی شهری در شهر شیراز و قراردادن تصاویر و المان‌های شهدا و تندیس شهدا در سطح شهر و نامگذاری کوچه‌ها و معابر نیز گفت: اجرای این امور بر عهده شهرداری و از وظایف و مسئولیت‌های اساسی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز است و در خصوص بهبود وضعیت فعلی جلساتی با مدیران این سازمان برگزار شده، چالش‌ها منتقل شده و منتظر اقدام هستیم.

این مسئول تاکید کرد: اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مرکز استان و نواحی مقاومت در شهرستان‌ها و در مرکز شهر هم کنگره سرداران، قدرت اجرایی ندارند و صرفا نقش آن‌ها ارائه و تایید محتوای آن چیزی است که قرار است مربوط به شهدا و دفاع مقدس بارگذاری یا منتشر و اکران شود و در نهایت همه چیز برای اجرا به شهرداری می‌رود.

سردار کوشکی گفت: در شیراز طی سال‌های مختلف به ویژه بعد از کنگره سرداران و شهدای استان فارس پوشش محیطی و فضاسازی شهری خوبی با تصاویر شهدا صورت گرفت و طی این سال‌ها سازمان سیما و منظر نیز اقدامات خوبی انجام داده، اما اشکال اساسی کار در شیراز این است که اولا به نسبت عظمت این حماسه در شیراز هنوز باید کار بیشتری انجام شود و دیگر اینکه این تصاویر اغلب به صورت بنر هستند و غیر ماندگار و ناپایدار هستند و حتی سرامیک‌ها هم با وجود بازسازی شهرداری پس از گذشت سال‌ها و با وجود باد و باران و طوفان و دیگر آسیب‌ها ماندگاری لازم را ندارند.

او گفت: اسفند پارسال و فروردین امسال چندین جلسه با شهرداری به ویژه سازمان سیما و منظر و سازمان فرهنگی گرفتیم و در این جلسات تاکید ما بر این بود که اگر قرار است بهسازی و بازسازی صورت پذیرد بر اساس برنامه و طراحی خاص باشد که اگر هزینه‌ای هم می‌شود در اثر طوفان و سرما و گرما فرم آن به هم نریزد و شهر آراسته‌تر و زیباتر و به تصاویر مانا و ماندگار شهدای شهرمان مزین شود.

سردار کوشکی با اشاره به اینکه در مسیر فضاسازی شهری مبتنی بر پاسداشت شهدا، همچنان عقب‌ماندگی‌ها و کاستی‌هایی هست که باید جبران شود گفت: شهرداری با تمام توان، تلاش‌های خوبی صورت داده، اما انتظار ما از شهردار انقلابی و مجموعه مدیریت شهری که از درون جبهه انقلاب نیز هستند این است که امور کمی تسریع یابد و اگر هم کاستی‌هایی از قدیم بوده با کمک شهرداری حل و فصل و جبران شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس گفت: نقش اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس اجرایی نیست و فقط تهیه و تولید محتوا با ما است، اما امیدواریم با ایده و طرح‌های خوب و اقدام سریع، سیما و منظر شهری آراسته‌تر شود و شهرداری و شورای شهر نیز همچنان که قول مساعدت داده‌اند، هفت یادمان مربوط به خود را نیز به اتمام برسانند.

کوشکی گفت: فضاسازی محیط شهری جهت تداعی نام، یاد و خاطره شهدا شاید کمترین کاری است که نهاد‌های مختلف به ویژه شهرداری به عنوان متولی اصلی فضاسازی میدانی و محیطی سیما و منظر شهری می‌تواند انجام بدهد و این امر در شهری، چون شیراز که ۵ هزار و ۵۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده، امری ضروری است.

او گفت: این امر نه تنها نشان قدردانی از ایثار و مجاهدت‌های قهرمانان اصیل و واقعی دوران ما است و سبب تسلی خاطر خانواده‌های معظم شهدا می‌شود بلکه به نوعی یادآوری و انتقال این حماسه بزرگ به نسل‌های جدید نیز هست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار