صادق ستاری فرد در سفر به شهرستان فیروزآباد استان فارس در جشن سپاس معلم گفت: در سند تحول بنیادین کلید واژهای داریم تحت عنوان مدرسه کانون پیشرفت محله است، این کلید واژه نباید در سند تحول بعد از ۱۰ سال خاک بخورد و در این راستا باید تمام زیرساختها و تمام منابع در اختیار مدرسه و معلم قرار بگیرد تا بتوانیم هم دانش آموز سالم، صالح، دانا و توانا تربیت کنیم و هم به جامعه محلی و به طور کلی به کشور خدمت کنیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش مدرسه را آغازگر تمام تحولات و پیشرفتها دانست و گفت: لذا سیاست دیگر آموزش و پرورش توجه به خط مقدم تحول و توجه به میدان تحول یعنی مدرسه است.
ستاری فرد گفت: مدرسه برای اینکه بتواند محور تحول باشد باید رضایت مندی شغلی از طریق اجرای نظام رتبه بندی در آن تامین شود.
او، نقش و اهمیت معلم در تربیت فرزند و نسل به گونهای است که امام خمینی (ره) همه سعادت و شقاوت جامعه را برگرفته از مدرسه میداند که کلید این مدرسه دست معلم است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به آثار شهید مطهری اشاره و گفت: یک معلم هم خودش و هم آثارش میتواند انسان ساز باشد.
ستاری فرد گفت: معلم مطالبه گر، تکلیف گرا و مسئولیت پذیر است و در قبال سرنوشت جامعه مسئول است.
او گفت: آموزش و پرورش و مدرسه، مولد سرمایههای اجتماعی، فرهنگی و انسانی است و معلم بر اساس فطرت پاک و خداجویانه خود نمیخواهد و نمیتواند مخرب سرمایه اجتماعی باشد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: امام خمینی (ره) در جملهای نقش و اهمیت معلمی را بسیار بالاست و مهمتر از نقش، مسئولیت معلم در قبال اداره جامعه است.
ستاری فرد گفت: در خصوص مدرسه سازی همراهی خیرین و دستگاههای انقلابی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بنیاد مستضعفان، قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، قرارگاه خاتم و... برای ارتقای کیفیت نظام آموزشی پای کار هستند.
او گفت: تغذیهی دانش آموزی برای مناطق محروم بعد از ۱۰ سال شروع خواهد شد؛ یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان برای موضوع تغذیه دانش آموزی پیش بینی اعتبار شده است.
ستاری فرد گفت: در این راستا در یکی از مناطق بصورت آزمایشی موضوع تغذیه دانش آموزی اجرا شد و تا سال تحصیلی مهرماه برای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز مناطق محروم موضوع تغذیه دانش آموزی را بتوانیم پوشش دهیم.
او گفت: اعتقاد داریم که اگر رضایتمندی شغلی معلمین محقق شود به کیفیت آموزشی و پرورشی حتما نایل خواهیم شد لذا به دنبال رضایت شغلی معلمین هستیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: در این راستا در صدد هستیم حقوق و مطالبات بحق معلم را بدون واسطه از زبان گویای معلم بشنویم و اجرایی کنیم.
ستاری فرد گفت: ما یک دستگاه عظیم با یک میلیون کارمند هستیم که هرکدام از ما میتوانیم تریبونی برای اعتلای نظام تعلیم و تربیت باشیم تا نشان دهیم آموزش و پرورش مولد سرمایهی اجتماعی است.
او گفت: رتبه بندی را در اختیار خود معلمین قرار دادیم و اعضای هیات ممیزه مشخص میکند که هر معلم در چه رتبهای قرار میگیرد و ما هرگز بدنبال این نیستیم که کانونهای ارزیابی و صنفی ایجاد کنیم تا معلم ارزیابی شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: بنابراین مدیر مدرسه و مدیر منطقه محرم نظام آموزش و پرورش است، پس اوست که تعیین میکند معلمینش چه شایستگی و تواناییهایی دارد و این نیازمند به تبیین است.
ستاری فرد ضمن تاکید بر عدالت تربیتی گفت: عدالت تربیتی یعنی توزیع اعتبارات را نه از مرکز بلکه از مناطق مرزی و محروم و روستایی که کمترین امکانات آموزشی، بهداشتی، ورزشی، تفریحی و خدماتی دارند را شروع کنیم.
او گفت: در استان فارس ایجاد حدود ۸۰ فضای ورزشی جدید و تعمیر حدود ۵۰ فضای ورزشی گذشته و مجموع بهینه سازی ۱۳۰ فضای ورزشی با پیگیریهای مجدانه مدیرکل محترم انجام گرفت.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال ۱۴۰۰ از محل اعتبارات حوزه تربیت بدنی و سلامت حدود ۳۰ میلیارد تومان در اختیار استان قرار داده شد در صورتی که سال ۱۳۹۹ این رقم ۲ میلیارد بود و برای سال ۱۴۰۱ سعی داریم که به ۵۰ میلیارد برسانیم.
ستاری فرد از تصویب ردیف اعتبار حدود ۲ هزار میلیارد تومانی برای حوزه ورزش دانش آموزی خبر داد که میتوان اقدامات ارزندهای در این راستا انجام داد.
او همچنین ضمن اشاره به تلاشهای بی وقفه معلمین در بحث آموزش مجازی گفت: معلمین جامعه را زنده نگه میدارند و در این حضور سه سالهی دانش آموزان در منزل نشان داده شد که معلمین چندین برابر ساعت موظفی خودشان کار میکردند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان حتی در اوج کرونا مجاهدانه تلاش کردند و خانواده و جامعه به معلمین اعتماد کرد و همچنین والدین فرزندان و نوگلان خود را در اختیار شما قرار دادند که این نشان از بزرگترین سرمایهی اجتماعی برای معلمین میباشد.
ستاری فرد به بازگشایی مدارس اشاره و گفت: مردم به مدیر، معلمین و مدرسه اعتماد دارند و با بازگشایی مدارس، جامعه زنده و پویا شد و اینگونه بود که معلم باردیگر باعث زنده شدن نظام اجتماعی کشور گشت.
او با اشاره به مطالعات صورت گرفته در راستای ضررهای ایجاد شده برای دانش آموزان در دوران کرونا گفت: خانوادهها بیشتر متوجه نقش معلم شدند و باعث شد که درکنار آموزش، تربیت را هم درنظر داشته باشند و این بالاترین افتخار ماست که خانوادهها به ما اعتماد دارند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در خصوص مطالبات استخدامی فرهنگیان نیز گفت: آموزش و پرورش طبق قانون مصوب مجلس میبایست نسبت به صدور احکام برخی از همکاران تا سال ۹۲ اقدام میکرد، اما از سال ۹۲ تا ۹۹ معلمین را معطل گذاشته بودند، اما با ایجاد همکاری خوب وزارت آموزش و پرورش و سازمان ادارهی استخدامی باعث صدور بیش از ۷۰ درصد احکام معلمین شد و ۳۰ درصد باقی مانده تا خرداد انجام میشود.
ستاری فرد به برخی از اقدامات انجام گرفته برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی اشاره کرد و گفت: توجه به دانشگاه فرهنگیان از موضوعات مهمی بوده که پیگیری شده است و درهمین راستا ۲۵ هزار نفر داوطلب نخبه از مدارس ما وارد دانشگاه فرهنگیان میشوند و همچنین جذب نیروهای جوان و نخبهی از طریق آزمون استخدامی در دو روز قبل انجام گرفت که وارد بدنهی آموزش و پرورش میشوند.
او گفت: وزارت آموزش و پرورش مطالبات به حق فرهنگیان را به طور جد دنبال کرده و میکند، اما بدون هیاهو و بدون کار رسانهای چراکه این کار در شان مقام معلم نیست.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به راهکار ۲-۱۰ سند تحول بنیادین که به نظام رتبه بندی معلمین اشاره کرده گفت: ۱۰ سال نظام رتبه بندی معلمین فقط در سند تحول نوشته شد و علی رغم اینکه مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه ششم مبتنی بر همین سند تحول در ماده ۶۳ دولت را مکلف به ارائه لایحه رتبه بندی نمود، اما متاسفانه دولت و مجلس گذشته عزم جدی برای ارائه این لایحه نداشتند.
ستاری فرد گفت: با تشکیل مجلس جدید، مطالبه جدی در خصوص نظام رتبه بندی توسط نمایندگان مجلس خصوصا نمایندگانی که از طبقه معلمین در مجلس شورای اسلامی حضور دارند صورت گرفت.
او با اشاره به اینکه در پایان دولت قبل لایحهای با عنوان نظام رتبه بندی معلمین در اختیار مجلس قرار داده شد گفت: این لایحه در اسفندماه ۹۹ یعنی در سه ماه پایانی دولت قبل ارائه شدکه در آن اولا تامین مالی مشخص نشده بود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: دوما در آن لایحه آمده که بعد از رایزنی مجلس با دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان در تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۰ برای ۳ سال یعنی هر سال حدود ۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود و بر اساس آن در واقع رتبه بندی معلمین در ۳ سال باید دنبال شود وهمه معلمین هم نباید در رتبههای بالا قرار گیرند.
ستاری فرد گفت: همچنان در آن لایحه آمده که ۵۵ درصد معلمین در رتبه یک، دو و صرفا ۱۰ درصد معلمین باید به رتبه آخر برسند.
او در خصوص افزایش حقوق در لایحهای که دولت قبل ارائه کرده گفت: ۲۵ درصد میانگین حقوق که شامل معلمان زیر دو سال خدمت و همچنین معلمانی که در ادارات مشغول هستند نیز نمیشد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بر اساس آن لایحه هیچ سنوات ارفاقی برای معلمین مناطق محروم و استثنایی در نظر گرفته نشده بود گفت: یک سال تمام، مجلس شورای اسلامی بر آن لایحه سراسر اشکال و ابهام کار کرد.
ستاری فرد گفت: همزمان با تشکیل دولت جدیدهمراهی وزارتخانه اموزش و پرورش و سازمان برنامه با کمیسیون آموزش بیشتر شد و اصلاحات قوت گرفت و با سرعت بیشتر کار انجام گرفت.
او با اشاره به اینکه طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس در اثنای بررسی بودجه هیچ طرح و لایحه ایی نباید وارد صحن علنی مجلس شود گفت:اما در شانزهم اسفندماه با هماهنگی دولت، مجلس و شورای نگهبان لایحه نظام رتبه بندی وارد صحن علنی مجلس شد که همان روز هم تصویب و تعیین و مقرر شد که ۳۸ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: آن چیزی که مجلس تصویب کرده و وزارت آموزش و پرورش باید اجرا کند این است که تمامی معلمین مشمول رتبه بندی شوند و هیچ سهمیه بندی برای رتبه بندی نداریم به عبارتی هرمعلمی که شایستگی عمومی، حرفهای، تخصصی و تجربه علمی و توانمندی و سنوات خدمت را دارند باید به رتبههای بالاتر نایل گردند.
ستاری فرد ضمن اشاره به آیین نامه گفت: در آیین نامه تعللی نشد و ۲۳ اسفندماه قانون به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد و در همین قانون صراحتا عنوان شد که وزارت آموزش و پرورش مکلف است با همکاری سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه و دونفر از نمایندگان مجلس آیین نامه را ظرف مدت یکماه تبیین کند و در اختیار هیات وزیران قرار دهد.
او گفت: روز ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ آیین نامه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در اختیار هیات دولت قرار داده شد و روز ۶ اردیبهشت ماه در دستور بررسی کمیسون امور عمومی دولت قرار گرفت و از روزششم تا امروز در دستور بررسی است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف مدت سه ماه از زمان ابلاغ قانون نسبت به اجرای رتبه بندی اقدام کند که این یک تکلیف قانونی است.
ستاری فرد گفت: آموزش و پرورش مصمم است که در اولین فرصت به تصویب در ایین نامه توسط هیات وزیران، تسریع انجام شود و سپس بلافاصله پس از تصویب، حتما ایین نامه را طبق مهلت پیش بینی شده اجرا خواهد کرد.
او گفت: در همین قانون عنوان شد مدت زمانی که هر معلم باید در هر رتبه بماند ۵ سال است در صورتی که در لایحه قبل گفته بودند ۶ سال است و پیش بینی شد که برای معلمین ابتدایی، استثنایی، مناطق محروم، مرزی، عشایری و روستایی مدت زمان توقف در هر رتبه یکسال کمتر شود یعنی یکسال زودتر به رتبهی بالاتر برسند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش بر سر منافع آموزش و پرورش و منافع معلمین و حقوق معلمین با هیچ کسی تعارف نمیکند و با هیچ شخصی معامله نمیکند حقوق معلمین و مطالبات آنان را در بستر قانونی پیگیری میکند.