مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: منابع آلاینده هوای تهران معمولا به دو گروه منابع متحرک مانند خودروها، موتورسیکلتها، کامیونها و کامیونتها، اتوبوسها و ... همچنین منابع ثابت مانند پالایشگاه ها، کارخانهها، فرودگاه، راه آهن، پایانههای اتوبوسرانی تقسیم میشوند.
او گفت: به دلیل عدم وجود آمار دقیق، سهم هر کدام به مانند مصرف آب در بخشهای مختلف کشاورزی و صنعت و شرب متفاوت اعلام میشود اما با احتمال بالا سهم آلایندگیها مربوط به منابع متحرک بیشتر است و در واقع برای حل مشکل آلودگی تهران باید این مسئله مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد.
برداشتهای بی رویه از سفرهها و منابع آب زیرزمینی، تغییر کاربریهای گسترده حومه تهران، گسترش روزافزون جمعیت و بالاتر از ظرفیت برد زیستی شهر و ... باعث شده که بدلیل فرونشست این دشتهای حاشیهای مانند ورامین و ملارد و شهریار، شاهد نوع جدیدی از آلایندگیها در تهران باشیم.
مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: به دلیل وضعیت خشکی و بیابانهای خارج از شهر، بادهای تند میتوانند گرد و خاک را وارد شهرها کنند. در زمستان این مسئله دردسرساز نیست چرا که رطوبت وجود دارد و گرد و خاک امکان جابهجایی در شرایط رطوبتی را نداشته است؛ اکنون که زمین خشک است و در سال آبی گذشته نیز بارشهای کم و ضعیفی داشته ایم، باد گرد و خاک را جابهجا میکند.
او میگوید ما باید بر اساس چرخههای محیط زیستی، شهرها را توسعه دهیم در غیر این صورت با تخریب محیط زیست، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ، تاریخ و تمدن آن شهر را تخریب کرده ایم.
پیش از این نیز رئیس سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی گفته بود ۳۰ درصد گرد و غبارها منشأ خارجی و ۷۰ درصد دیگر منشأ داخلی دارد.