مدیرعامل تعاونی زنبورداران مهاباد گفت: زنبورداران خسارت دیده این شهرستان شامل استفاده از بیمه کشاورزی نمی‌شوند.

مسعود عبداللهی گفت: براساس شرایطی که در قرارداد بیمه‌های کشاورزی وجود دارد به دلیل آنکه این زنبور‌ها به خاطر عوامل انسانی (سموم) تلف شده اند متاسفانه این بیمه قادر به جبران خسارت وارد شده به آن‌ها نیست.

وی گفت: ۱۰ هزار کندوی بیش از ۷۰ نفر از اعضای این تعاونی بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد دچار تلفات شده است.

مدیرعامل تعاونی زنبورداران مهاباد گفت: براساس بررسی‌های انجام شده به دلیل آنکه از سمومی مانند «فیبرونیل»، «سایپرمترین»، «دلتا مترین» و «فن والریت» در سم پاشی مزارع کشاورزی به خصوص مزارع یونجه استفاده شده زنبورستان‌هایی که در جوار این مزارع بودند همگی دچار تلفات سنگینی شده اند.


بیشتر بخوانید


عبداللهی گفت: متاسفانه این سموم زیر نظر جهادکشاورزی در حالی در مراکز عرضه و فروش سموم توزیع شده که اثرات آن‌ها در جانداران به خصوص دام‌ها و حشرات مورد آزمایش قرار نگرفته است.

وی گفت: هیاتی از وزارت جهاد کشاورزی با حضور در این شهرستان و بازدید از زنبورستان‌های خسارت دیده، اقدام به بررسی این مساله کرد.

مدیرعامل تعاونی زنبورداران مهاباد گفت: براساس اعلام این کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی قادر به جبران خسارت زنبورداران نیست و تنها اقدامی که می‌تواند انجام دهد قول پرداخت وام با کارمزد پایین است که آنهم معلوم نیست کی و به چه میزانی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.