مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : سالانه حدود ۱۰۰ عمل پیوند مغز استخوان که جزو اعمال جراحی پیشرفته در دنیا محسوب می‌گردد در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام می‌شود.

بهنام روندی گفت : تنها در ۱۲ مرکز دانشگاهی در کشور پیوند مغز استخوان انجام می‌شود که یکی از آن‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.

به گفته مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیماری خاص به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که ممکن است زمینه ژنتیکی و مادرزادی داشته و یا به صورت اکتسابی باشد.

بیماری‌های خاص معمولا درمان قطعی نداشته و درمان نگهدارنده دارند و از نظر هزینه‌های درمانی و دارویی معمولا جزو بیماری‌های پر هزینه هستند.

بیماری‌های هموفیلی، تالاسمی، دیالیز و ام اس از سوی وزارت بهداشت جزو بیماری‌های خاص طبقه بندی شده اند، در سال‌های اخیر بیماری‌های صعب الاعلاج به گروه این بیماری‌ها اضافه شده اند که شامل بیماری متابولیک، اوتیسم، بیماری پروانه ای، بیماری سیستیک فیبروزیس و چند بیماری دیگر است.

بیماری‌هایی که حاصل پیوند اعضا هستند یعنی بیماران پیوندی و بیماران سرطانی جزو بیماری‌های صعب‌العلاج هستند.

هم اکنون ۲۳۰ بیمار هموفیلی، ۳۱۰ بیمار تالاسمی، ۶۶۰ بیمار دیالیزی و حدود ۲ هزار بیمار ام اس در استان کرمانشاه وجود دارند.

مجموع این گروه‌های بیماری سه هزار و ۳۵۴ نفر هستند به علاوه بیماران پیوندی و سرطانی که به دلیل آمار متغیری که دارند، چون روزانه به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود و یا متاسفانه به دلیل فوت از تعداد آن‌ها کم می‌شود آمار آن‌ها متغیر است که به آمار بیماران خاص استان اضافه می‌شود.

اما در مورد خدمات دارویی و درمانی و خدمات سرپایی، دارو‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده در قالب یک بسته حمایتی است برای بیماران خاص و صعب العلاج که هر ساله از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

این بسته علاوه بر خدمات دارویی، شامل یک سری ویزیت ها، انجام آزمایشات لازم، انجام اسکن‌ها و تصویربرداری رنگی و ساده و MRI می‌باشد.

برای بعضی از گروه‌های بیماری که به علت عوارض بیماری دچار مشکل می‌شوند یکسری خدمات مثل شنوایی سنجی، بینایی سنجی، کاردرمانی، گفتار درمانی و بینایی سنجی در نظر گرفته شده است.

بخشی از این خدمات شامل خدمات دندانپزشکی و بستری است که دانشگاه علوم پزشکی در کلینیک شهید فتاحی و مرکز جامع بیماران خاص ۲ واحد دندانپزشکی دولتی برای این بیماران را در نظر گرفته است.

یکی از مهمترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حوزه بیماری‌های خاص افتتاح و راه اندازی مرکز جامع بیماران خاص در کلینیک بوستان است که در سال ۹۸ افتتاح شد و یکی از بهترین مراکز کشور است و این بیماران می‌توانند علاوه بر سایر مراکز درمانی، خدمات درمانی بسیار تخصصی ویژه بیماران خاص را در این مرکز دریافت نمایند.

برخی از اقلام دارویی این بیماران وارداتی بوده و در مقطعی در پارسال با کمبود در چند قلم از این دارو‌ها مواجه بودیم، اما خوشبختانه هم اکنون کمبود خاصی در زمینه تامین دارو‌های وارداتی و ایرانی نداریم.

دارو‌های این گروه از بیماران در ۲ داروخانه امام خمینی (ره) و ولیعصر (عج) که داروخانه‌های آموزشی دانشگاه هستند در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

از دیگر خدمات مهمی که در دانشگاه علوم پزشکی در سال‌های اخیر انجام شده، احیا و انجام عمل پیوند کلیه در استان پس از چند سال تعطیلی است و سال گذشته ۱۶ پیوند کلیه با موفقیت در استان انجام شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.