تغییر چندباره متصدیان سمت شهردار خرمشهر در کمتر از یکسال به پنج نفر رسید که این موضوع برای بسیاری سوال است این عزل و نصب ها چه زمانی خاتمه می یابد تا کار به مدیریت شهری هم برسد.

خرمشهر را مردمش هنوز زخمی جنگ می دانند و بی‌ثباتی مدیریت شهری به زعم همان مردمان نمک بر زخم جنگ تحمیلی است که هنوز به طور کامل التیام پیدا نکرده است.

پس از انتخابات شورا‌های شهر و روستا در خرداد ۱۴۰۰ ، رئیس شورا بعد از انتصابش بلافاصله در رسانه ملی از جهادی عمل کردن وعده داد و قرار بود گزینه اصلح بر کرسی مدیریت شهری تکیه بزند و این جرقه‌ی امید را در دل شهروندان روشن کرده بود.

در همان روز فرهاد دربندی نور به عنوان سرپرست شهرداری خرمشهر انتخاب شد تا به صورت موقت اداره امور را بر عهده بگیرد. اختلاف نظر اعضای این شورای هفت نفره پس از باز شدن پرونده انتخاب شهردار نمایان شد و پس از لغو چهار نشست با این محوریت به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضای حاضر، سرانجام عبدالامیر کمایی با چهار رای موافق شهردار خرمشهر شد.

عمر شهردار انتخاب شده در این شهرستان پس از چهار ماه به سر آمد و بعد از آن خبر‌هایی منتشر شد که حاکی از مصمم بودن برخی از اعضای شورا برای عزل شهرداری بود که با وجود به روز کردن معوقات کارگران پس از سالها که به معضلی پیچیده تبدیل شده نتوانسته بود نظر مثبت شورای شهر را حفظ کند و به این ترتیب پس از گذشت مدتی کوتاه از فعالیت در خرمشهر با چالشی جدید رو به رو شد.عدم احراز سکونت موضوعی بود که شورا بر اساس آن سه بار کمایی را از سمت خود عزل کنند.

اختلاف نظر در احراز سکونت شهردار

در همان شرایط فرماندهی انتظامی خرمشهر و آموزش و پرورش این شهرستان بر سکونت عبدالامیر کمایی به همراه فرزند بزرگش که محصل بود در این شهرستان مهر تایید زدند و به همین دلیل هیئت تطبیق منطقه آزاد اروند ۲ عزل اول را رد کرد و کمایی به سمت خود بازگشت، اما در عزل سوم دیگر دخالتی نکرد و خبری از رد شدن مصوبه شورا هم نبود، در نهایت هم سکان شهرداری به مدت ۵۷ روز به دست حمید کارآموزیان سپرده شد.

خرمشهر رکورد دار عزل و نصب شهرداران

اما در میان همه‌ این اتفاق‌ها آنچه که شاید کمی حساسیت برانگیز هم باشد تکرار و سعی بر انتخاب یک شخص به عنوان شهردار از سوی سه عضو از شورای شهر خرمشهر می‌باشد. با هر بار عزل کمایی، عزیز ساعدی به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب می‌شد و این مسئله اکنون حتی پس از انتخاب او به عنوان شهردار ویس نیز تکرار شده است.

پس از تایید نشدن ساعدی به عنوان شهردار از سوی استانداری، هیئت تطبیق منطقه آزاد اروند باری دیگر حمید کارآموزیان را به عنوان سرپرست شهرداری خرمشهر معرفی کرد.

عبدالنبی پورخلف، رئیس شورای شهر خرمشهر عزل و نصب چهار شهردار در هشت ماه را توسط شورا حقی طبیعی و به دلیل تمکین از قانون می‌داند و می‌گوید: کمایی به دلیل عدم احراز سکونت عزل شد، اما مدرک تحصیلی شهردار جدید توسط استانداری به دلیل مرتبط نبودن با این سمت تایید نشد و به این ترتیب همچنان به عنوان سرپرست خواهد ماند.

او اصرار بر سپردن مدیریت شهرداری به عزیز ساعدی را تجربه و مهارت کافی این شخص در اداره امور شهرداری اعلام و به سال‌های تصدی شهرداری خرمشهر توسط شهردار جدید اشاره می‌کند.

منفعت شخصی سوار بر مرکب تعهد

حجت الاسلام عادل پور، امام جمعه خرمشهر هم که از همان بار اول عزل شهردار، منتقدانه به این موضوع می‌پرداخت و عدم ثبات مدیریتی در شهر را سبب نابسامان شدن اوضاع آن می‌دانست می‌گوید: باید برای شورای شهر، شهرداری و خرمشهر مرثیه سرایی کرد چرا که این حجم از عزل و نصب‌ها از سوی شورا برای یک سمت آن هم در طول هشت ماه آماری فوق العاده است.

او پیش از این هم بار‌ها در خطبه‌های نماز جمعه از شورا گلایه کرده تا جایی که گفته بود: شورای شهر خرمشهر از آه مردم بترسد چرا که می دانیم یکی از دلایل عزل و نصب‌ها تضاد منافع است و در این خصوص اسناد لازم هم موجود است.

خرمشهر رکورد دار عزل و نصب شهرداران

فاخر باوی، دادستان خرمشهر هم اجازه مصاحبه با رسانه‌ها در این زمینه را تنها با صدور مجوز از سوی فرمانداری یا استانداری خوزستان ممکن می‌داند.

پستی خارج از چهارچوب قانون

مهراب فلسفی زاده، مدیرکل امور شهری و شورا‌های استانداری خوزستان نیز معارفه‌ ساعدی به عنوان شهردار جدید خرمشهر را پیش از سپری کردن مراحل قانونی و دریافت تاییدیه هیئت تطبیق منطقه آزاد غیر قانونی اعلام می‌کند.

او در نامه‌ای به فرماندار خرمشهر نوشته که به شورای شهر این شهرستان ابلاغ کند تا در اسرع وقت نسبت به انتخاب و جایگزینی فردی با داشتن شرایط و صلاحیت‌های لازم به عنوان شهردار خرمشهر اقدام شود.

نادر عمیدزاده، فرماندار خرمشهر با وجود پیگیری‌ها و تماس‌های مکرر پاسخگوی ما نبود.

عبدالامیر کمایی در روز‌های پایانی اسفند که شهردار خرمشهر بود می‌گفت: به دلیل تنشی که شورای شهر با عزل و نصب‌ها ایجاد کرده پیمانکار‌ها، پروژه‌های عمرانی مربوط به بهسازی شهری برای میزبانی از میهمانان نوروزی را رها کرده اند و می‌گویند که سرمایه مالی و انسانی خود را در جایی که ثبات مدیریت ندارد هزینه نمی‌کنیم.

شورای شهر خرمشهر از آغاز فعالیت خود تا کنون هشت ماه پر از حواشی متخلف را سپری کرده و اختلاف نظر میان اعضا ، حاضر نشدن آن‌ها در جلسات سه باره در طول یک شبانه روز و اصرار برخی اعضا برای عزل و نصب‌های پی در پی باعث شد تا یک شهردار در طول ۲ هفته سه بار عزل شود، در طول هشت ماه پنج شهردار بر کرسی مدیریت این اداره تکیه زند و جای خود را به دیگری دهد.

خرمشهر رکورد دار عزل و نصب شهرداران

اوضاع نابسامان موجود در شورا و عدم ثبات مدیریتی در شهرداری خرمشهر، شهر را وارد چالش بزرگی کرده و شرایط خدمات دهی به شهروندان را نسبت به قبل هم نامطلوب‌تر کرده است و در نهایت در تاریخ ۲۹ فروردین امسال شورای حل اختلاف استان خوزستان رای عزل رئیس شورای شهر خرمشهر را به دلیل تخلفاتی که انجام داده از این سمت و همچنین حق حضور در هیئت رئیسه شورا را صادر کرد، اما به نظر می‌رسد لازم است مسئولان بلند پایه قدری بیشتر به عملکرد شورا‌های شهر توجه کنند تا این شرایط تکرار نشود چرا که بیش از هر چیز نظم شهری و مدیریت حاکم بر آن، روان شهروندان را نشانه می‌رود که از حقوق طبیعی و حداقلی یک فرد به شمار می‌آید.

گزارش از لیلا احمدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.