هشدار سازمان ملل درباره تداوم بحران سوریه

آژانس پناهندگان سازمان ملل در گزارشی به بررسی ادامه بحران در سوریه پرداخته که امسال با وجود کاهش درگیری‌ها از هر زمان دیگری بدتر شده است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل در گزارشی که در وبسایت خود منتشر کرده، نوشته است: در حالی که بحران سوریه بدون راه حل وارد دوازدهمین سال خود می‌شود، مردم سوریه هزینه آن را می‌پردازند. در داخل کشور و در سراسر منطقه، چشم انداز مردم سوریه رو به وخامت است. نیاز‌ها بسیار بیشتر از همیشه هستند.

سوریه همچنان شاهد یک بحران انسانی عظیم است. بیش از ۶.۹ میلیون نفر در داخل کشور خانه‌های خود را ترک کرده و بیش از ۶.۵ میلیون نفر در خارج از سوریه هستند که ۵.۷ میلیون نفر از آن‌ها پناهنده محسوب می‌شوند.

بحران سوریه در بدترین وضعیت خود قرار دارد

از سال ۲۰۲۰، نیاز‌های بشردوستانه در داخل سوریه افزایش یافته و با وجود کاهش درگیری‌ها در این کشور، بحران در بدترین شکل خود است. در حال حاضر، ۱۴.۶ میلیون نفر در سوریه به کمک متکی هستند که ۱.۲ میلیون نفر بیشتر از سال قبل است. بیش از ۹۰ درصد مردم سوریه در فقر زندگی می‌کنند. قرار گرفتن در معرض مواد منفجره بالقوه همچنان بالاست و از هر دو نفر یک نفر در معرض خطر است. ناامنی غذایی در سوریه رکورد‌های جدیدی را شکسته است. ۱۳.۹ میلیون نفر هر روز گرسنه می‌مانند، معضلی که با کمبود گندم به خاطر جنگ اوکراین بدتر هم شده است. تقریباً از هر دو کودک سوری یک نفر ترک تحصیل کرده است.

رویگردانی از سوریه آن را به بحرانی فراموش شده تبدیل می‌کند

سازمان ملل می‌گوید: «پیام اصلی ما این است: اکنون زمان روی گردانی از سوری‌ها نیست». در گزارش نوشته شده که رویگردانی از وضعیت کنونی سوریه آن‌ها را تبدیل به یک بحران فراموش شده می‌کند. بی تفاوتی یک گزینه نیست. میلیون‌ها نفر در سوریه و منطقه بیش از هر زمان دیگری به کمک ما نیاز دارند.

راه حل بحران سوریه باید سیاسی باشد. سازمان ملل در حال پیشبرد این مسیر است، اما مردم سوریه، پناهندگان و کشور‌های میزبان همسایه، مستحق همبستگی و حمایت بین المللی مستمر هستند.

پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از شروع جنگ سوریه حال ارتش این کشور با کمک متحدان خود توانسته است تروریست‌های تکفیری داعش که ساخته آمریکا و غرب بوده‌اند  را شکست دهد، اما آمریکا تحریم‌های اقتصادی موسوم به سزار را علیه دمشق تصویب کرده است که اقتصاد آسیب دیده سوریه را بیش از پیش ضعیف کرده و مردم این کشور را با بحران‌ اقتصادی روبرو کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار