دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه خطاب به تیم‌های بازرسی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی گفت : هیچ جایی مصون از بازرسی برای مقابله با احتکار نیست و هرجایی که ظن وجود احتکار باشد باید بازرسی شود.

شهرام کرمی با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی گفت : این یک تصمیم ملی است که باید اجرایی شود، اما در کنار آن انتظار می‌رود شاهد نارسایی نباشیم و اجرای آن به خوبی مدیریت شود.

به گفته دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه برای اجرایی شدن بهتر این طرح باید همه از مسئولین گرفته تا مردم در کنار هم و با همراهی هم تلاش کنند و از التهاب کنونی عبور کنیم.

حذف ارز ترجیحی تنها روی قیمت چند قلم کالا تاثیرگذار خواهد بود، در این رابطه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی متولی باید با بازرسی‌های دقیق مانع از آن شوند که مراکز توزیع بیشتر از قیمت مصوبی که در روز‌های آینده اعلام می‌شود، کالا‌ها را نفروشند و از طرفی مانع از آن شوند که برخی قیمت کالا‌هایی که ارتباطی با ارز ترجیحی ندارند را افزایش دهند.

اگر فرد یا افرادی در مراکز توزیع کالا‌های اساسی این دو مورد بویژه گرانفروشی کالا‌هایی که ربطی به ارز ترجیحی ندارد را رعایت نکنند، باید به شدت با آن‌ها برخورد و اشد مجازات برایشان در نظر گرفته شود.

مراکز متخلف و گران فروش عرضه و توزیع کالا‌های اساسی مردم باید به مدت طولانی پلمب شوند، در هفته‌های اخیر ۲۲ فروشگاه معتبر را به همین علت در کرمانشاه تعطیل کردیم ک علیرغم فشار‌های زیادی که از جا‌های مختلف برای رفع پلمب آن‌ها وارد می‌شد، ایستادگی کردیم.

عده‌ای از افراد مفسد اقتصادی بی توجه به وضعیت اقتصادی مردم با گران فروشی و احتکار خود را فربه می‌کنند که علاوه بر اینکه باید مراکزشان را پلمب کرد، اسامی آن‌ها هم به مردم اعلام شود.

دستگاه قضایی برای تأدیب و مجازات افرادی که به مردم رحم نمی‌کند پای کار است، اگر لازم باشد که تعداد زیادی فروشگاه و مرکز عرضه و توزیع هم به واسطه گران فروشی پلمب شود، این کار باید صورت گیرد.

علاوه بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کارخانجات، هیچ جایی مصون از بازرسی برای مقابله با احتکار نیست و هرجایی را که ظن وجود احتکار باشد را بازرسی کنید، حتی اگر همراه با شکستن قفل و فک پلمب باشد.

از مردم هم انتظار می‌رود که به برخی شایعاتی که در فضای مجازی و واقعی درباره کمبود کالا‌های اساسی عنوان می‌شود، توجهی نکنند و برای خرید این کالا‌ها هجوم نبرند.

نان، آخرین سنگر افراد ضعیف در جامعه است، در این راستا نانوایی‌ها باید بصورت دقیق رصد شوند تا دچار مشکل نشویم.

از قبل از تصمیم بر حذف ارز ترجیحی متاسفانه نظارت روی نانوایی‌ها ضعیف بود و برخی از آن‌ها هر روز و هر ساعتی را که بخواهند فعالیت می‌کنند.

تاسفانه وضعیت شلوغی صف نانوایی‌ها بگونه‌ای شده که ما حتی در دوران جنگ هم چنین صف‌هایی را نداشتیم، درحالیکه تعداد نانوایی‌ها طی چند دهه چندین برابر شده و این نشان می‌دهد همه آردی که به نانوایی‌ها داده می‌شود پخت نمی‌شود و آن را می‌فروشند.

نانوایی‌هایی داریم که اصلا در طول سال پخت نداشته اند، درحالی که آرد هم گرفته اند، لذا باید روی مقابله جدی با این نانوایی‌ها کار شود.

هرچند که در بحث کمبود اقلام مشکلی نداریم، اما گا‌ها تاخیر در توزیع باعث شده تا قفسه برخی کالا‌ها در فروشگاه‌ها خالی باشد و همین مسئله از نظر روانی روی مردم تاثیر گذاشته و اقدام به خرید این کالا‌ها با حجم بالایی می‌کنند که این موضوع نیز باید مدیریت شود.

دستگاه قضایی در بحث مقابله با گران فروشی و احتکار در کنار دستگاه‌های اجرایی و نظارتی است، هرچند که هرماه با حجم بالا و ورود پنج هزار پرونده به دادسرا مواجه هستیم که وقت زیادی را از ما می‌گیرد، اما این مانع از آن نمی‌شود که مردم و این دستگاه‌ها را در این شرایط تنها بگذاریم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.