بهزاد شریفی پور به عنوان سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان معرفی شد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مراسم تودیع و معارفه سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و سواستفاده از منابع طبیعی، باید فکری اساسی برای جنگل‌های زاگرس داشت، چرا که با روند کنونی، در خوش‌بینانه‌ترین حالت این جنگل‌ها تا نیم قرن دیگر هم داوم نخواهد داشت.

نقی شعبانیان برنامه ریزی اصولی و اساسی را راهکاری برای حفاظت از منابع طبیعی دانست و با اشاره به فرهنگ غنی مردم کردستان در این زمینه، افزود: جنگل‌های کردستان به واسطه برخورداری از گونه‌های غنی و ارزشمند نیازمند توجه است که باید از فرصت مشارکت اجتماعی برای حفظ آن بهره برد.

او گفت: خدمت در منابع طبیعی، بدون عشق و انگیزه با وجود تنش‌های و مشکلاتی که به معضل تبدیل شده، امکانپذیر نیست و نقش منابع طبیعی در مقابله با معضلاتی مانند ریزگرد، تغییرات اقلیم و آلودگی گاز مواجهیم که اگر فکر جدی به حال منابع طبیعی نشود، خفه خواهیم شد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور گفت: دغدغه داشتن نسبت به منابع طبیعی وظیفه شرعی، قانونی، فرهنگی و ملی همه ماست، اضافه کرد: در هیچ دینی به اندازه اسلام بر حفاظت از منابع طبیعی تاکید نشده است و رهبر معظم انقلاب هم همواره بر این مساله تاکید دارند.

شعبانیان می گوید: از سوی دیگر این فرهنگ ریشه ایرانی دارد و در تاریخ و قانون اساسی کشور نیز به عنوان وظیفه عمومی بر حفاظت از آن تاکید شده است.

او  چگونگی حفاظت از عرصه‌های طبیعی را نیازمند برنامه ریزی درست بر شمرد و گفت: باید از همه ظرفیت مردمی، قانونی و نهاد‌های نظارتی استفاده کرد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور مشارکت مردمی را بهترین فرصت برای ارتقای شاخص پیشرفت در جوامع دانست و اضافه کرد: این مهم در بخش منابع طبیعی نمود بیشتری دارد و بدون استفاده از آن کار حفاظت بسیار دشوار است و لذا باید تلاش کرد تا مشارکت مردمی به عنوان یک فرصت و نه تهدید مورد استفاده قرار گیرد.

شعبانیان به علاقه و توجه ویژه مردم کردستان به حفاظت از منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: مردم این استان برای حفظ عرصه‌های طبیعی حتی از جان مایه گذاشته و در این راه شهدایی تقدیم کرده اند.

مدیرکل سابق منابع طبیعی کردستان نیز با قددرانی از نقش ارزشمند رسانه‌ها در ترویج فرهنگ حفاظت از عرصه‌های طبیعی اظهار داشت: بدون کمک رسانه‌ها نمی‌شد مردم را نسبت به فواید حفاظت از عرصه‌های طبیعی آگاه و آشنا کرد.

سعدی نقشبندی گفت: پروژه‌های آبخیزداری مشارکتی در استان اجرایی شده و این طرح از سال گذشته آغاز شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این مراسم اظهار داشت: برای حفظ، احیا و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی و انفال، از همه توان و ظرفیت استان بهره خواهیم گرفت.

بهزاد شریفی پور گفت: منابع طبیعی ثروت ارزنده هر جامعه‌ای است که باید میراث دار آن برای نسل‌های آینده بود.

او می گوید: باید بخشش را از طبیعت آموخت و با تعامل و همکاری همه جانبه و خرد جمعی، کار‌ها را به پیش برد.

شریفی پور پیش از این مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قروه بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.