راه اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در کشور

فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور از راه اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین تا پایان امسال در تمام استان‌های کشور خبر داد.

ابراهیم حسن‌آبادی گفت: قانون حفظ کاربری مصوب ۷۴ در سال ۸۵ اصلاح شده و بخش عظیمی از نارسایی‌ها و موانع پیش رو برداشته شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور در مراسم معارفه فرمانده جدید یگان حفاظت امور اراضی استان اردبیل گفت: از سال ۹۷ یگان حفاظت امور اراضی توسط نیروهای مسلح تثبیت و اقدامات اجرایی آن آغاز شده است، در گام اول ساختار این یگان به ویژه در بخش نیروی انسانی و تجهیزات مورد توجه قرار گرفت تا زمینه مناسب برای جذب نیرو به ویژه نیروهای امریه با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در قالب یگان حفاظت فراهم آید.

حسن‌آبادی به راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند و اقدامات راهبردی به شکل نقطه‌محور در کاهش تغییر کاربری اراضی زراعی و حاصلخیز اشاره کرد و گفت: در کنار مشکل آب در کشور، آسیب به خاک نیز به همراه زمین‌خواری دامنه مشکلات و سختی‌ها را مضاعف کرده است.

به گفته او، ما در کشور ۱۴ میلیون هکتار اراضی کشاورزی حاصلخیز داریم که سه میلیون هکتار آن به دلایل مختلف از بین رفته است.

حسن‌آبادی با بیان اینکه ۱۹ درصد اراضی کشور در قالب مناطق تحت حفاظت محیط زیست مورد صیانت قرار می‌گیرد، می گوید: در بخش اراضی حاصلخیز تغییر کاربری به ویژه در مناطق خوش آب و هوا اتفاق می‌افتد که این نگرانی‌های ما را چندین برابر کرده است.

او سرانه جمعیتی کشور را در سال ۵۲، ۳۳ میلیون نفر با سرانه هر نفر پنج هزار متر مربع زمین حاصلخیز اعلام کرد و گفت: هم اکنون ۸۲ میلیون نفر جمعیت در کشور داریم که سرانه زمین به ازای هر نفر به ۱۸۹ متر مربع رسیده است.

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور، باید کنترل‌ها و نظارت‌ها در بحث حفظ اراضی درجه یک و ۲ حاصلخیز کشور انجام شده تا در آینده در تأمین امنیت غذایی مشکلی نداشته باشیم.

او فعال شدن سامانه ۱۳۱ را در کشور به صورت متمرکز یادآور شد و گفت: در پنج استان کشور سامانه پنجره واحد مدیریت زمین راه‌اندازی شده و تا پایان سال این سامانه در کل استان‌ها فعال می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.