مخلص الائمه گفت: در تولید و توزیع کالا در استان مرکزی مشکل نداریم.

مخلص الائمه استاندار مرکزی در جلسه شورای اطلاع رسانی استان مطالبی به شرح زیر بیان کرد.

مباشرین و تولید کنندگان استان اعلام آمادگی جهت همراهی کرده اند، در حوزه توزیع و تولید مشکل نداریم و در حمل و نقل مشکلی نیست و در حال حاضر در استان وضعیت مرغ و گوشت خوب است.

سیلو‌های استان با گندم‌های استان خوزستان در حال پرشدن هست و بخشی از علت طولانی شدن صف‌ها در نانوایی‌ها تخلفات هست که برای مقابله با این کار خبازی‌های منصف تشویق شده و با متخلفان برخورد می‌شود و شبکه بزرگی از عاملان قاچاق ارز در استان دستگیر شده اند.

سال گذشته ۸ میلیون دلار یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات اقلامی نظیر نهاده‌های دامی اختصاص یافته بود که این رقم در ابتدای سال هزینه شد.

این کار موجب شد برای شش ماهه دوم و دولت سیزدهم چیزی باقی نماند و باید عددی تخصیص می‌یافت که دولت اجازه این کار را نداشت و رهبری اجازه داد و جمعاً در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای یارانه واردات هزینه شد.

اگر فاصله بین ۴۲۰۰ تومان ارز دولتی تا قیمت آزاد دلار را در نظر بگیریم حدود ۲۰ هزار تومان به هر دلار یارانه داده شد که نه به تولیدکننده رسید و نه به مصرف کننده و این در بین کشور‌های دنیا بی سابقه است.

حتی در کشور‌هایی که اقتصاد آزاد هم دارند یارانه وجود دارد که به تولید یا مصرف داده می‌شود، اما اختصاص یارانه به واردکنندگان که در ایران اتفاق افتاده استثناء است.

سال گذشته بیش از درآمد ارزی نفت یارانه دادیم و امسال در حالت خوشبینانه اگر دو میلیون بشکه نفت بفروشیم، درآمد دولت ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود و این در شرایطی است که رقم مورد نیاز یارانه واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی ۳۵ میلیارد دلار و غیر ممکن است.

بهار فرصت مناسبی برای اصلاح قیمت‌ها بود که دولت تصمیم به اجرای آن را داشت، اما به دلیل عید و ماه مبارک رمضان به تاخیر افتاد و اگر دیرتر اجرا می‌شد به اندازه یک فصل باید هزینه می‌شد.

بسته هدفمندی یارانه‌ها کشوری بوده و همه شوق این موضوع دیده شده است ودر حوزه‌های مختلف روند واردات و صادرات در حد ممکن تسهیل شده است.

عمده اعتراض مردم ناظر بر دریافت یارانه هاست که حتما همه هم استانی‌هایی که واجد شرایط دریافت یارانه هستند این یارانه را دریافت خواهند کرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.