رونمایی ۵ محصول دانش بنیان در پردیس شرکت‌های دانش بنیان فارس

۵ محصول دانش بنیان در پردیس شرکت‌های دانش بنیان فارس رونمایی و تفاهم نامه همکاری‌های شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و پردیس شرکت‌های دانش بنیان منعقد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از در نظر گرفتن بسته ویژه برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سطح شهرک‌های صنعتی کشور خبر داد و گفت: در بحث واگذاری زمین اولویت‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان قائل شده‌ایم.

علی رسولیان گفت: شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های صنایع پیشرفته از شرکت در مزایده معاف هستند و ما زمین‌هایی را به تمامی شرکت‌هایی که متقاضی زمین باشند برابر نیاز آن‌ها واگذار خواهیم‌کرد.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: به دلیل برخورداری استان فارس از سطح علمی بالا و وجود صنایع بزرگ مانند صنایع پتروشیمی و صنایع معدنی در این استان، ظرفیت خوبی برای فعالیت نخبگان و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در این استان پهناور وجود دارد.

رسولیان گفت: امیدوارم بتوانیم ارتباط مؤثری بین واحد‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط و شرکت‌های بزرگ ایجاد کنیم و نیاز‌های آن‌ها را که عمدتا نیاز‌های صنعتی و وارداتی بوده است را در داخل کشور تأمین کنیم.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص افزایش کمی و کیفی محصولات اشاره و گفت: خوشبختانه تاکنون شاهد اتفاقات بسیار خوبی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بوده‌ایم و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند. با توجه به اینکه امسال، سال دانش‌بنیان است، بسته‌ای را به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت تهیه کردیم. یک بخش از این بسته مربوط به حمایت از صنایع کوچک است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: بخشی از این اقدامات مربوط به زیرساخت‌ها است. بدین ترتیب درصدد هستیم امسال تعداد شهرک‌های صنعتی را در سراسر کشور با کمک معاونت علمی و دانشگاه‌های کشور افزایش دهیم.

این مقام مسئول گفت: در استان فارس از شهرک فناوری برخوردار هستیم و در شهرک‌های صنعتی شرایط فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم خواهیم کرد و در نظر داریم یک شهرک دانش‌بنیان را در استان فارس ایجاد کنیم.

او گفت: در بحث واگذاری زمین اولویت‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان قائل شده‌ایم و  شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌هایی که صنایع پیشرفته هستند از شرکت در مزایده معاف هستند و ما زمین‌هایی را به تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان که متقاضی زمین باشند برابر نیاز آن‌ها واگذار خواهیم کرد.

رسولیان گفت: این زمین‌ها با شرایط بسیار ویژه و با اقساط طولانی مدت تا حتی ۴۸ ماه به شرکت‌ها واگذار می‌شوند و سطح دریافت مبلغ نقدی را برای یک سری از شرکت‌های دانش‌بنیان که اولویت‌های اول کشور باشد تا حدود یک درصد آورده‌ایم؛ یعنی این زمین‌ها تقریبا به صورت رایگان در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرند.

او گفت: برای شرکت‌هایی که محصولات آن‌ها به بهره‌برداری برسد و فعالیت آن‌ها منجر به تولید شود نیز مشوق‌های بسیار خوبی برای بعد از بهره‌برداری در نظر گرفته‌ایم.

این مقام مسئول گفت: برای اعطای تسهیلات به این شرکت‌ها در حال انجام توافقاتی با بانک‌ها هستیم تا در یک توافق دو طرفه بتوانیم نیاز‌های شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط را برطرف کنیم. در واقع بخشی از منابع توسط ما و بخشی به وسیله بانک‌ها تأمین می‌شود.

او گفت: مبالغی در قالب تبصره ۱۸ برای حمایت از استان‌ها در نظر گرفته شده است و در حال حاضر در تلاش هستیم واحد‌های تولیدی که امکان و زمینه دانش‌بنیان شدن دارند را در کشور شناسایی کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در حال حاضر ۱۶۰۰ واحد شناسایی شده و هدف ما این است که به دانش‌بنیان شدن این شرکت‌ها کمک کنیم. تاکنون نزدیک به ۶۰۰ واحد دانش‌بنیان شدند و امسال این امر با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

او گفت: شناسایی نیاز‌های فناورانه در کشور از دیگر اقدامات ما محسوب می‌شود که با کمک ۹۰۰ مشاور در حال برقراری ارتباط با بنگاه‌های بزرگ هستیم. نیاز‌هایی از شرکت‌ها را که خودشان امکان تولید ندارند و مجبور به واردات از کشور هستیم را شناسایی می‌کنیم و در قالب فن‌بازار‌هایی که ایجاد می‌کنیم در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهیم.

رسولیان گفت: پارسال نزدیک به ۱۰۰ نیاز فناورانه از این طریق تأمین شده است و امیدواریم امسال شاهد رشد بیشتری در این زمینه باشیم.

معاون وزیر صنعت به انعقاد تفاهم نامه برای راه‌اندازی نخستین شهرک صنعتی دانش‌بنیان در استان فارس اشاره و گفت: حمایت‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد و با توجه اختیارات را به استان‌ها تفویض کرده‌ایم امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه زون‌های تخصصی در شهرک‌های صنعتی استان برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شد گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت بیژه این شرکت قرار دارد.

سید مصطفی هاشمی گفت: مراحل مکان یابی شهرک صنعتی تخصصی شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار این شرکت قرار دارد و با توجه به تاکید استاندار فارس دراین زمینه، امیدواریم با همکاری وتعامل دستگاه‌های اجرایی در سطح استان بتوانیم نسبت به راه اندازی این شهرک صنعتی اقدام کنیم.

هاشمی همچنین به تفاهم نامه با پردیس شرکت‌های دانش بنیان استان فارس اشاره و گفت: در این تفاهم نامه ظرفیت‌های مناسبی برای تعامل و همکاری طرفین به منظور تولید تجاری و صنعتی محصولات دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی استان فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: در زمینه تجاری سازی محصولات دانش بنیان و نیز کمک به دانش بنیان شدن واحد‌های صنعتی مستعد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس نیز با استفاده از ظرفیت‌های موجود در پردیس شرکت‌های دانش بنیان استان اقدام خواهیم کرد.

از دیگر موارد همکاری این شرکت با مجموعه پردیس شرکت‌های دانش بنیان را ارتقاء همکاری بین شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های صنعتی به منظور تامین نیاز‌های صنعت اعلام کرد.

راه‌اندازی نخستین شهرک صنعتی دانش‌بنیان

دکتر مظفرالدین والی رئیس پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان نیز گفت: در این آیین پنج محصول در حوزه صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، ماشین‌سازی، شیمیایی، الکترونیک و مخابراتی رونمایی شد.

او گفت: این محصولات با توجه به مزیت‌های استان فارس که یک استان توانمند در حوزه خدمات مهندسی و دانش‌بنیان و قطب الکترونیک کشور محسوب می‌شود تولید شده است. توسعه دانش‌بنیان در استان فارس فرصتی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل و توانمند فارس ایجاد می‌کند که به سمت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تأمین نیاز‌های استان حرکت کنند.

این مقام مسئول گفت: حدود نیمی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس در این پردیس مستقر هستند که دوبرابر شدن ظرفیت این شرکت‌ها نیز در اولویت قرار دارد. اگر برای هر شرکت یک محصول در نظر بگیریم متوسط محصولات این شرکت‌ها ۱/۶ است. یکی از دلایل این اتفاقات خوب این است که ما در جوار صنایع الکترونیک و در دل این صنعت هستیم و تقاضا و قطب کشندگی که وجود دارد باعث شده که قواره توانمندی این شرکت‌ها صنعتی باشد.

والی گفت: پردیس دانش بنیان استان فارس در دل مجموعه‌های صنعتی قرار گرفته است که خوراک شرکت‌های مستقر در آن، نیاز‌های صنایع مختلف است.

او با اعتقاد به اینکه حدود پنجاه محصول داریم که ظرفیت صنعتی‌سازی دارند، گفت: امیدواریم شاهد راه اندازی نخستین شهرک صنعتی دانش‌بنیان که در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد، باشیم.

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه احداث نخستین شهرک صنعتی دانش‌بنیان در استان فارس منعقد شد. در این آیین از پنج محصول در حوزه الکترونیک و در حوزه صنایع نفت و گاز رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار