با همت شرکت آب منطقه‌ای بوشهرکتاب "آب برای سرزمین مقدس سیراف" اثر محسن جواهری پژوهشگر سازه‌های آبی تاریخی رونمایی شد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر شامگاه پنجشنبه در آئین رونمایی از کتاب "آب در سرزمین مقدس سیراف" گفت: استان بوشهر، از نظر میزان بارندگی استانی خشک به شمار می‌رود و امروز این تغییر اقلیم به گسترش این خشکی دامن زده است.

علی محمدی می‌گوید: این خشکسالی پدیده‌ای جدیدی نیست و وجود سازه‌های آبی تاریخی فراوان در بوشهر اعم از سازه‌های آبی سیراف، سدهای باستانی گلوکلات و دایو جم، شبکه‌های آبیاری سنتی دشتستان و تنگستان  نشانه‌های تلاش نیاکان برای سازگار شدن با این اقلیم خشک است.

او با اشاره به رفتار نابه جای ما انسان‌ها با منابع آبی در دهه‌های اخیر گفت: این رفتار نامناسب با منابع آبی باعث شده تا منابع ارزشمند آب را از دست بدهیم به نحوی که امروز میانگین افت سالانه یک متر در دشت‌های استان بوشهر و ایجاد فرونشست در برخی از مناطق، بخشی از نتایج برداشت بیش از حد از منابع آب است.

محمدی اعلام کرد که کمبود آب و وقوع فرونشست، تهدیداتی برای آثار باستانی کشور نیز ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر بهره‌وری بسیار پایین آب در بخش کشاورزی و سرانه مصرف بالای آب در بخش شرب  را از جمله آسیب‌های بزرگ پیش روی منابع آب دانست.

رونمایی از کتاب آب برای سرزمین مقدس سیراف و تقدیر از  نویسنده اثر از سوی شرکت آب منطقه ای بوشهر از جمله حاشیه های دومین روز همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس است همچنین در بخش دیگری از این نشست نیز پنل تخصصی باستان‌شناسی خلیج فارس و سیراف در قالب همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیچ فارس برگزار و پژوهشگران این حوزه به ارائه جدیدترین آثار پژوهشی این حوزه پرداختند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.