امام جمعه اصفهان گفت:در اصلاحات اقتصادی طبیعی است که یک کالا ارزان و دیگری گران شود اما در مقابل اتفاقات و تنش‌ها صبر کنیم زیرا تمامی مسئولان از گرانی‌ها اطلاع دارند و به دنبال تدبیر برای کنترل این وضعیت هستند.

آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان گفت: امام رضا (ع) فرمودند: شیعیان ما سه خصلت اساسی دارند اولاً تسلیم امر ما هستند و دستوراتی که از طرف ما برسد را دستور خدا می‌دانند و شکی به دستورات رسیده ندارند. همچنین در عمل هم گفتار ما را می‌گیرند و عمل می‌کنند و با دشمنان ما مخالف هستند نه اطاعات و پیروی می‌کنند و نه فریب می‌خورند و اگر غیر از این باشد از ما نیستند.

او پیرامون صفات مومن از منظر قرآن گفت: مومنان به یکدیگر محبت می‌ورزند و سرپرستی همدیگر را دارند. اما خداوند درباره منافقان می‌فرماید پشتیبان و سرپرست هم نیستند و از هم حمایت نمی‌کنند و قلبشان از یکدیگر فاصله دارد.

منافقان در ایران نیز رفتار مشابهی با تعبیر قرآن داشتند و بیش از ۱۷ هزار از هم وطنان خود را به قتل رساندند. همچنین تعبیر دیگری درباره منافقان وجود که آن‌ها به کار بد سفارش و از کار خوب نهی می‌کنند برعکس مومنان که همدیگر را از کار بد نهی و به کار خوب سفارش می‌کنند.

به گفته او منافقان زکات نمی‌دهند در حالی که مومن زکات می‌دهد. منافقان خدا را فراموش کردند و فاسق و بی دین هستند، اما مومنان نماز به پا می‌دارند نمی‌شود مومن باشد، اما نماز نخواند و زکات ندهد. مومنان تحت عنایت خداوند در قیامت قرار می‌گیرند خدا به آن‌هایی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند وعده بهشت را داده است.

آیت الله طباطبایی نژاد می‌گوید صفتی که اکنون مورد بحث است امر به معروف و نهی از منکر است یکی از مهم‌ترین واجبات اجتماعی امر به معروف است. به طوری که امیرالمونین علی (ع) می‌فرمایند همه اعمال نیک و حتی جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر مثل قطره در مقابل دریاست.

اگر با هم باشیم و امر به معروف و نهی از منکر کنیم و مردم نیز بر امور نظارت داشته باشند مشکلات حل خواهد شد، زیرا دولت نمی‌تواند بر همه مغازه‌ها و کار‌ها نظارت داشته باشد برهمین اساس جهت جلوگیری از قاچاق بر هزاران کیلومتر مرز لازم است مردم نظارت داشته باشند و حتی بعضاً در صورت مشاهده احتکار گزارش دهند. این ایقدام جمله مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.

امر به معروف و نهی از منکر راه پیامبران است، زیرا انبیاء همواره مردم را در راه خوب هدایت و از منکر می‌کردند. همچنین به وسیله امر به معروف بقیه واجبات انجام می‌شود اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد راه‌ها نا ایمن خواهد بود.

امام جمعه اصفهان گفت: نظر اکثر اقتصاد دان‌ها و مقام معظم رهبری این است که وضع اقتصادی پایه گذاری شده در سال‌های قبل لازم است اصلاح شود. همچنین اکنون قرار است یارانه ابتدا به مستضعفان پرداخت شود در حالی که در دولت‌های گذشته مستضعفان فراموش شده بودند.

در اصلاحات اقتصادی طبیعی است که یک کالا ارزان و دیگری گران شود، اما در مقابل اتفاقات و تنش‌ها صبر کنیم، زیرا تمامی مسئولان از گرانی‌ها اطلاع دارند و به دنبال تدبیر برای کنترل این وضعیت هستند.

به گفته او هیچ دولتی چه عادل و غیرعادل نمی‌خواهند مردم ناراضی باشند در این راستا باید تقوا پیشه شود و صبور باشیم نه احتکار کنیم.

طباطبایی‌نژاد می‌گوید: چرا فردی که نیاز به یک ماکارونی، اما چند ماکارونی خریداری و آن‌ها را احتکار می‌کند، بنا به گفته استاندار اصفهان امسال دو برابر نیاز استان روغن توزیع شده که این امر نمونه بارز بی‌تقوایی است.

امام جمعه اصفهان گفت: امیدوارم با تدبیر و دقت کار‌ها را پیش ببریم و سعی کنیم جهاد تبیین داشته و دیگران را نسبت به اقدامات آشنا و آگاه کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.